30 Ιουν 2007

Η Ελλάδα που χάθηκε



Μεγάλωσα στην Αθήνα, τέλη της δεκαετίας του '70 και κυρίως αρχές και μέσα αυτής του '80. Θυμάμαι τους χειμώνες μας πήγαιναν οι γονείς μου εμένα και την αδερφή μου στην Πάρνηθα, για χιονοπόλεμο. Αλλά και να μην πηγαίναμε, ξέραμε ότι ήταν εκεί και θα μας περίμενε για την επόμενη επίσκεψη. Τα καλοκαίρια τα περνάγαμε σε ένα παλιό προσφυγικό σπίτι με μεγάλο κήπο που είχε πρωτοκατοικηθεί από τη μικρασιάτισα προγιαγιά μου, στην Εύβοια. Κάθε Ιούλιο γιόρταζα τα γενέθλιά μου στον κήπο του με τους μικρούς μου φίλους. Το σπίτι ήταν δίπλα στον κεντρικό δρόμο κι έτσι μας δινόταν η ευκαιρία όλο το καλοκαίρι, σκαρφαλωμένοι στη μάντρα, να βγάζουμε το άχτι μας πετώντας σύκα στα διερχόμενα αυτοκίνητα, που κόβαμε από μια μεγάλη συκιά του κήπου. Τα βράδια πηγαίναμε καμιά φορά και στα δύο σινεμά του χωριού και βλέπαμε καουμπόικα, καράτε και άλλα τέτοια. (Σήμερα, αν και το χωριό έγινε πια κωμόπολη, δεν διαθέτει κανένα σινεμά.) Εκτός από την Εύβοια όμως, οι γονείς μου μας πήγαιναν και σε κανα-δυό νησιά του Αιγαίου κάθε καλοκαίρι. Δεν είχαμε βέβαια κανένα μεγάλο εισόδημα ως οικογένεια - ο πατέρας μου δημόσιος υπάλληλος και η μητέρα μου χωρίς πλήρη απασχόληση -, αλλά ζούσαμε μια χαρά. (Άλλο αν σήμερα μια τετραμελής οικογένεια ΚΑΙ με τους δύο γονείς εργαζόμενους δύσκολα αντέχει μια-δυο εβδομάδες διακοπές το χρόνο, στις καλύτερες των περιπτώσεων, μετρώντας και το παραμικρό έξοδο.) Τότε μάλιστα υπήρχαν ακόμη εποχές: το φθινόπωρο με τις βροχές του και τα πρώτα κρύα εκεί κατά το Νοέμβρη, ο χειμώνας ψυχρός και μακρύς με τον απαραίτητο χιονοπόλεμο που τον περιμέναμε ανυπόμονα, η άνοιξη που μας περίμενε με τη σειρά της να την αναζητήσουμε με τα χρώματα και τα αρώματά της, και τα καλοκαίρια που ο καιρός σιγά-σιγά ζέσταινε, μέχρι που τέλη Ιουλίου και αρχές Αυγούστου με τις μεγαλύτερες ζέστες, περνάγαμε τις μέρες μας στη θάλασσα εκεί, μπροστά στο παλιό προσφυγικό σπίτι με τον μεγάλο κήπο - θάλασσα που σήμερα ούτε από μακριά δεν θέλει να την ξέρει κανείς.

Αλήθεια, πού πήγε η Ελλάδα των παιδικών μου χρόνων;

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Σαν μεγαλώνουμε πάντα επιστρέφουμε στην τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας. Και είναι ευχής έργον όταν στέκονται ακόμη όρθια υα εικονοστάσια της μνήμης. Όταν όμως χάνονται, τότε σα να ξεθωριάζουν και όσα έσερναν. Γίνονται πιο αόριστα και μένουν οι παλιές φωτογραφίες και τα φιλμς να τα θυμίζουν. Αλλά φευ!

gerasimos είπε...

Μαζί με την αθωότητα της παιδικής ηλικίας χάνονται και οι παλιοί κινηματογράφοι, τα παλιά στέκια, οι μνήμες που ξεφτίζουν και μένει μόνο μια γλυκόπικρη γεύση.

IdentityCafe είπε...

Το σχολιο που ηθελα να κανω το εκανες ηδη παραπανω!

Εγω που τη βλεπω την ελλαδα ως τουριστας ακομα, δεν εχει εμπεδωθει το συναισθημα που περιγραφεις...

Ενιωσα ομως το αντιστοιχο για τα μερη των φοιτητικων μου χρονων που ειναι για μενα τουλαχιστον πιο ευαισθητοι καιροι...

Φιλια!

gerasimos είπε...

identitycafe πιστεύω ότι τη νοσταλγία την κουβαλάμε πάντα μέσα μας...απλά χρειάζονται οι απαραίτητες συνθήκες για να αφυπνιστεί.

Μαρω_Κ είπε...

H Ελλάδα των παιδικών μου χρόνων βρίσκεται εκεί που δεν μπορεί να πάρει φως η φωτο και να καταστραφεί.
Στο τσιπάκι της μνήμης.
Μέχρι που μας χτυπήσει το αλτζχάιμερ.

Dawkinson είπε...

δυστυχώς, την Ελλάδα ξέρουμε μόνο να την γκρεμίζουμε...

Ανώνυμος είπε...

Την Ελλάδα και ότι άλλο αγαπημένο το κουβαλάμε μέσα μας. Η μετάλλαξη της Πόλης, της Χώρας αλλά και κάποιων ανθρώπων απλά μας στενοχωρεί.

gerasimos είπε...

Μάρω έτσι ακριβώς...δεν μπορεί να πάρει φως, απλά μένει να φωτίζει τις ψυχές μας και τα όνειρά μας στην ενήλικη ζωή μας.

dawkinson και αφού την γκρεμίσουμε, να χτίζουμε στα συντρίμμια της μεζονέτες με ιδιόκτητο πάρκινγκ και πισίνα μια ανάσα από το πλησιέστερο καμμένο δάσος.

pussy galore και κανείς δεν μπορεί να το πειράξει, το κουβαλάμε και μας ζωοδοτεί ακούραστα στην κουρασμένη καθημερινότητά μας.

gitsaki είπε...

Είμαστε συνομήλικοι.Έχω κι εγώ επομένως,το ίδιο ερώτημα.
Τα παιδικά μας καλοκαίρια ζουν στο μυαλό μας και στην (ευτυχώς κάποτε)επιλεκτική μας μνήμη.
Καλησπέρα!

gerasimos είπε...

γιτσάκι: καλησπέρα ηλικιακή συντρόφισσα!

gitsaki είπε...

@gerasimos:

''Καλή πατρίδα,σύντροφε!"

:)))

Niemandsrose είπε...

Η Ελλάδα των παιδικών σας χρόνων, που με συγκινεί βαθιά, κινδυνεύει με κατεδάφιση. Από μίσος για το παρελθόν κι όχι από αισθητική άποψη.
Ελάτε, αν θέλετε εδώ λίγο:
http://niemandsrose-niemandsrose.blogspot.com/2007/07/blog-post_18.html
Έχουμε μια κουβέντα...