
Σύμφωνα με τον Κορνήλιο Καστοριάδη, τον πρώτο διανοητή που μίλησε γι’ αυτό,[i] αν κοιτάξουμε την παράδοσή μας θα αλληθωρίσουμε. Και αυτό διότι στηρίζεται σε δυο διαμετρικά αντίθετους μεταξύ τους πολιτισμούς, τον βυζαντινό και τον αρχαιοελληνικό. Τόσο αντίθετους που θα οφείλαμε, αν θα θέλαμε να είμαστε συνεπείς, να επιλέξουμε έναν εκ των δυο. Γιατί; Διότι ο ένας, ο βυζαντινός, δεν πήγε πολύ μακριά: έφτασε μέχρι τους αντιγραφείς ιερών κειμένων και τις αυλικές συνωμοσίες. Το Βυζάντιο ήταν, για τον Καστοριάδη, μια αυτοκρατορία στην οποία κυριάρχησε ένας θρησκευτικός δογματισμός που δεν επέτρεψε να ανθίσει οιαδήποτε άλλη μορφή ελεύθερης έκφρασης, γι’ αυτό και κατά τον ίδιο ο βυζαντινός πολιτισμός θα μπορούσε να ονομαστεί, με μια λέξη, θεοκρατικός, ένας πολιτισμός ανελευθερίας. Εν αντιθέσει, στην Αρχαία Ελλάδα γεννήθηκαν η φιλοσοφία και η δημοκρατία, που χωρίς να υπερβάλει κανείς θα μπορούσε να πει ότι ξεκίνησαν, ότι έβαλαν μπροστά τη μηχανή που λέγεται σύγχρονη Δύση, γι’ αυτό και για πολλούς αποτελούν αφετηρία του ίδιου του δυτικού πολιτισμού. Και ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός παγκόσμια και βαρύτιμη κληρονομιά.
Η ασύμμετρη αυτή καταγωγή μας, όπως την αποκαλύπτει ο Καστοριάδης, αποτελεί, θα μπορούσαμε να πούμε και χωρίς να χρειάζεται να συμφωνήσουμε απόλυτα μαζί του, κύρια αιτία που η Ελλάδα δεν βρίσκει τη θέση της στον σύγχρονο δυτικό πολιτισμό. Θα λέγαμε χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα "κουτσαίνει", καθώς στηρίζεται σε δυο πόδια άνισα, σε δυο πολιτισμούς απόλυτα διαφορετικούς και αντίθετους μεταξύ τους. Φαίνεται κολλημένη σε ένα σταυροδρόμι, ένα ιστορικό σταυροδρόμι. Μέχρι να βρεθεί ο δρόμος που θα ακολουθηθεί, η θέση της στην Ευρώπη θα παραμένει ασαφής. Και η σχέση μας, των νεοελλήνων, με τους Ευρωπαίους και τη Δύση, προβληματική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου