14 Νοε 2007

Ζωνιανά



Αυτό κι αν ήταν... ταξίδι! Από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου του αμέσως προηγούμενου post, στην... Άγρια Δύση. Κι όλο αυτό χωρίς καν να σηκωθώ από την καρέκλα μου.



Στη φωτογραφία παράνομοι της περιοχής, ενώ προσπαθούν να αποφύγουν τον έλεγχο από τις αρχές.

"Κι είμαστε ακόμα Ζωνιανοί....στη σκηνή...σαν ροκ συγκρότημα...κι αν μας αντέξει το σχοινί...θα φανεί....στο χειροκρότημα..." θα μπορούσε να λέει το τραγούδι. Γιατί; Διότι στην εποχή μας υπάρχουν, μεταξύ άλλων, δυο ειδών κοινωνίες και μορφές σκέψης αλλά και δράσης: οι παραδοσιακές και οι νεωτερικές. Για να μη μακρηγορώ, λέω αμέσως ότι υπάρχει τουλάχιστον μια πολύ σημαντική διαφορά μεταξύ τους. Σπεύδω εδώ να διευκρινίσω ότι πρόκειται για διαφορά ποιοτική βέβαια αλλά όχι απαραίτητα αξιακή, δε συνιστά δηλαδή κριτήριο για να αποφασίσουμε ποια κοινωνία ή μορφή συμπεριφοράς είναι προτιμότερη, αν αυτό θα ήταν ποτέ δυνατό. Η διαφορά είναι η εξής: στις παραδοσιακές κοινωνίες οι άνθρωποι κοινωνικοποιούνται ούτως ώστε να σκέπτονται και να λειτουργούν διότι έτσι θα σκέπτονταν και θα λειτουργούσαν και οι γονείς τους, οι γονιοί των γονιών τους, κοκ. Με δυο λέξεις, ό,τι πράττουν γίνεται - και γίνεται κοινωνικά αποδεκτό - διότι "έτσι γινόταν πάντα". Σε αυτές τις κοινωνίες το παρελθόν - οι αξίες, οι θεσμοί, τα ήθη του - βαραίνει πολύ περισσότερο στις πλάτες των νεότερων μελών τους, και συνιστά τον κύριο παράγοντα αξιολόγησης των πράξεών τους και της όλης παρουσίας τους στην κοινωνία.
Αντίθετα, στις νεωτερικές κοινωνίες οι άνθρωποι ενθαρρύνονται να σκέπτονται και να δρουν ορθολογικά. Αυτό σημαίνει ότι λειτουργούν με κύριο κριτήριο την επιλογή, στη βάση της αποδοτικότητας, συγκεκριμένων μέσων για την επίτευξη εξίσου συγκεκριμένων στόχων. Νομίζω ότι τα Ζωνιανά, όπως και άλλες περιοχές της ας πούμε περιφερειακής Ελλάδας, συνιστούν μια παραδοσιακή μικρή κοινωνία. Και με βάση αυτή τη διαπίστωση μπορεί κανείς να δει και να κρίνει με μεγαλύτερη ίσως κατανόηση, συμπάθεια ή και έντονο σκεπτικισμό τα όσα διαδραματίζονται εκεί τον τελευταίο καιρό.

4 σχόλια:

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πάντως ο ιερέας τοω Ζωνιανών έπλεξε το εγκώμιο του ... "ποιμνίου του"!

gerasimos είπε...

ασκαρ δεν είναι αυτός με την τρύπα από σφαίρα στο καλιμάφκι; Καταραμένο Λούκι Λουκ, με έχει κάνει και τα φαντάζομαι όλα ως χαρακτήρες του. Πχ έτσι φαντάστηκα τον ιερέα του Zoniana City, της μικρής πόλης στη μέση της ερήμου με τη διάτρητη από σφαίρες πινακίδα στην είσοδο: "Ξένε είσαι ευπρόσδεκτος εκτός αν είσαι αστυνομικός ή τηλεδημοσιογράφος, οπότε στην καλύτερη σε περιμένουν η πίσσα και τα πούπουλα".

osela είπε...

δεν ξέρω πώς την έχουν δει, αλλά δεν δέχομαι κανέναν πάνω από το κράτος και την δικαιοσύνη. Αυτό φανερώνει έλλειψη παδείας, όπως άλλωστε οποιδήποτε επιχείρημα δεν συμπηκνώνεται στην φράση "γιατί αυτό είναι το σωστό" και κρύβεται πίσω από παραδόσεις, μαγκιές, φωνές και μπαλωθιές.
Ειλικρινά δεν μου κάνει καμία εντύπωση που το 1/3 των παιδιών σταματάει στο γυμνάσιο.

gerasimos είπε...

osela σε μια παραδοσιακή κοινωνία "σωστό" είναι αυτό που η παράδοση λέει ότι είναι σωστό, παράδοση η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και τις μαγκιές, τις φωνές και τις μπαλωθιές.