19 Ιουν 2007

Περί σύγχρονης τέχνης



Με αφορμή τα όσα συνέβησαν πρόσφατα στην έκθεση Art Athina και τις σχετικές συζητήσεις περί λογοκρισίας στην τέχνη, μερικές σκόρπιες σκέψεις. Νομίζω ότι στη ζωγραφική τουλάχιστον, τα πράγματα άλλαξαν ανεπανόρθωτα όταν στράφηκε από την απεικόνιση της εξωτερικής πραγματικότητας στην απεικόνιση του εσωτερικού κόσμου του καλλιτέχνη. Η στροφή αυτή έγινε αναγκαία με την εφεύρεση της φωτογραφίας και άλλων, ακριβέστερων μέσων απεικόνισης του εξωτερικού μας κόσμου. Έτσι, η ζωγραφική αναγκάστηκε να γίνει εσωστρεφής, προ(σ)καλώντας μας να ενδιαφερθούμε περισσότερο για το 'τι ήθελε να πει ο καλλιτέχνης' (δηλαδή για τον ίδιο τον καλλιτέχνη) και λιγότερο για το τι απεικονίζει το έργο του. Αυτή την κρίσιμη στην ιστορία της ζωγραφικής καμπή θα την έλεγα και αξιολογική, γιατί μετατοπίζει το θεμελιακό, για την αξιολόγηση ενός έργου, κέντρο βάρους από την απεικονιστική ικανότητα του ζωγράφου (όπως ίσχυε σε γενικές γραμμές μέχρι και τον 190 αιώνα) στην έκφραση του εσωτερικού του κόσμου ως ανθρώπου, που αποκτά αξία μεγαλύτερη από την οποιαδήποτε απεικονιστική ικανότητά του. Συνέπεια αυτής της καμπής ήταν - όπως λέει και ο Rorty στο παρακάτω απόσπασμα - να απομονωθεί ο κόσμος της τέχνης, για πρώτη φορά στην ιστορία της, από τον πολιτισμό στον οποίο ανήκει προκειμένου να εκφράσει ατόφιο τον εσωτερικό κόσμο του δημιουργού, χωρίς οφειλές ή υποχρεώσεις απέναντι στον πολιτισμό στον οποίο γεννήθηκε (σε τεράστια αντίθεση, π.χ., με την Αναγεννησιακή Ευρώπη, και τους 'στρατευμένους' στην υπηρεσία εύπορων πατρόνων καλλιτέχνες). Το ερώτημα που γεννάται σήμερα στον ανυποψίαστο έως και αδιάφορο πλέον άνθρωπο είναι το εξής: "γιατί πρέπει να με ενδιαφέρει το αποτέλεσμα της ψυχοθεραπείας του τάδε ή του δείνα δημιουργού όπως αποτυπώνεται στον καμβά του;". Μπορεί δηλαδή να αναρωτηθεί κανείς αν αξίζει τον κόπο η προσπάθεια να ανακαλύψει τις βαθύτατα εσωτερικές προθέσεις του δημιουργού ενός εκ πρώτης όψεως ακατανόητου (ως μέσου απεικόνισης) έργου. Και πού χαράζεται το όριο μεταξύ ψυχικής έφρασης - ατόφιας, χωρίς αμφιβολία, και αυθεντικής - όπως τη βλέπουμε στον καμβά και "τέχνης". Μήπως τελικά πρόκειται καθαρά για ζήτημα αυθαίρετου ορισμού, ανάλογα με τις δημόσιες σχέσεις του κάθε καλλιτέχνη και τις δυνατότητες που αυτές του παρέχουν προκειμένου να αναγνωριστεί η δουλειά του "αντικειμενικά" ως τέχνη; Τελικά, υπάρχει "αντικειμενικά" τέχνη και ξεκάθαρο κριτήριο για το τι συνιστά τέχνη και όχι απλά μέσο ψυχοθεραπείας για τον δημιουργό του; Ίσως μόνον ο χρόνος - και όχι το χρηματικό ποσό που πληρώσαμε για να το αποκτήσουμε - μπορεί να δώσει την απάντηση.

Κλείνοντας, δίνω το λόγο - χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνώ, ιδίως με τον Καστοριάδη - σε δύο στοχαστές: ο πρώτος, ο Αμερικανός Richard Rorty που "έφυγε" πριν λίγες μέρες (8 Ιουνίου), είχε πει σε μια συνέντευξη: " Έχω αυτή την αόριστη αίσθηση ότι ο κόσμος της τέχνης έχει απομονωθεί τόσο από ο,τιδήποτε άλλο στο σύμπαν ώστε είτε ανήκεις σε αυτόν είτε στον υπόλοιπο κόσμο - κανείς δεν έχει το χρόνο να ανήκει και στους δύο". Ολόκληρη η συνέντευξη στην εξής διεύθυνση: http://www.lacan.com/perfume/rorty.htm.

Ο δεύτερος, ο "δικός μας" Κορνήλιος Καστοριάδης, που φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από το θάνατό του, είχε πει σχετικά: "Πρόσφατα, ήμουν στη Νέα Υόρκη και μου είπαν ότι υπάρχουν – δεν θυμάμαι ακριβώς τώρα – 2.000 με 4.000 γκαλερί στο Μανχάταν. Δεν νομίζω ότι τον καιρό του Da Vinci υπήρχαν 2.000 γκαλερί στο Μιλάνο· για την ακρίβεια, δεν νομίζω ότι υπήρχε έστω και μία. Η σύγκριση είναι, βέβαια, άδικη, αλλά μπορεί να ρωτήσει κανείς, τι πουλάνε αυτές οι 2.000 γκαλερί στο Μανχάταν; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι όταν μία εποχή δεν έχει μεγάλους ανθρώπους, ή μεγάλα έργα, τα εφευρίσκει. Αυτό ισχύει για την τωρινή περίοδο και σίγουρα ίσχυε και για την Αλεξανδρινή" (‘The Crisis of Culture and the State’ στο Philosophy, Politics, Autonomy, μετάφ./επιμ. David Ames Curtis, Νέα Υόρκη, Oxford University Press, 1991, σελ. 224). Και συνεχίζει: "H μεγάλη, δημιουργική, μοντέρνα τέχνη είχε ουσιαστικά τελειώσει το 1930 – βέβαια, με κάποιες εξαιρέσεις. Στην μουσική, ο Schönberg, ο Webern, και ο Berg είχαν εφεύρει την ατονική και σειριακή [serial] μουσική πριν το 1914…. ο Dada και ο σουρεαλισμός υπήρχαν ήδη το 1920. Και αν επρόκειτο να ξεκινήσω την ακόλουθη λίστα, Proust, Kafka, Joyce… θα μου λέγατε παρακαλώ πώς θα συνεχίζατε;" (στο ίδιο, σελ. 225). Υποστηρίζει ότι "δεν μπορούμε να κοροϊδευόμαστε ότι είναι δυνατόν να συγκριθεί ό,τι έχει παραχθεί τα τελευταία σαράντα χρόνια με τον τον Bach, τον Mozart, τον Beethoven, τον Wagner ή τον Van Eyck, τον Velasquez, τον Rembrandt ή τον Brunelleschi, τον Michelangelo ή τον Picasso, τον Frank Lloyd Wright, τον Rimbaud ή τον Rilke. Και καθώς αυτό το γεγονός δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, όχι μόνον εφευρίσκονται φανταστικές μεγαλοφυίες, αλλά καταστράφηκε και η κριτική λειτουργία" (στο ίδιο, σελ. 225).

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γεράσιμε μου άρεσε πολύ αυτό το τόσο μεστό κείμενό σου για την τέχνη με το λόγο τόσο των άλλων (Ρόρτι και Καστοριάδη) όσο και το δικό σου. Από τα πιο ωραία σου κείμενα.

gerasimos είπε...

doratsirka χαίρομαι που σου άρεσε και σ' ευχαριστώ για τα καλά λόγια.

Πέπε είπε...

Εγώ δεν έχω βέβαια το απαιτούμενο μέγεθος για να συνομιλήσω με έναν Καστοριάδη. Άλλωστε δεν έχω διαβάσει τίποτε περισσότερο από τα παραθέματα του Γεράσιμου. Ωστόσο θα αποτολμούσα να πω το εξής: το έργο τέχνης που παρήχθη την τελευταία τεσσαρακονταετία, φυσικά και δεν μπορεί να συγκριθεί με τα προ δύο, πέντε ή είκοσι αιώνων παραχθέντα. Όχι γιατί το πρόσφατο είναι εξ ορισμού κατώτερο, αλλά γιατί αντικειμεμικά δεν του έχει δοθεί ο χρόνος να αποδείξει την αξία του. Τη σημερινή παραγωγή θα μπορέσουν να την κρίνουν καλύτερα μετά από 1-2 αιώνες, και τότε θα δούμε τι έχει μείνει και τι αντέχει. Είμαι σίγουρος πως όλο και κάτι θα έχει μείνει...

gerasimos είπε...

πέπε έτσι είναι. Ο Καστοριάδης βέβαια άσκησε κριτική στην ίδια την εποχή μας και στην γενικότερη κρίση πρωτότυπης σκέψης και δημιουργικής έκφρασης που θεώρησε ότι τη χαρακτηρίζει. Το συγκεκριμένο απόσπασμα που παρέθεσα ίσως αδικεί την ευρύτερη σκέψη του πάνω στο ζήτημα της καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά και επιστημονικού έργου στην εποχή μας.

Χρήστος Παρασκευόπουλος είπε...

Το θέμα με την τέχνη αυτού του είδους είναι αν θα μπορέσει να παραμείνει στους αιώνες. Αυτό βέβαια δε θα μπορέσουμε να τα απαντήσουμε εμείς με ακρίβεια, αλλά κάποιοι μακρινοί μας απόγονοι μετά απο 200-300 χρόνια, αν υπάρχει αυτός ο πλανήτης ακόμη!

Giasafox είπε...

Βλέποντας την τέχνη από την πλευρά της έκφρασης της άποψης κάποιου δυνάμει καλλιτέχνη, μπορεί να απαντηθεί το ερώτημα του Καστοριάδη: "τι πουλάνε αυτές οι 2.000 γκαλερί στο Μανχάταν;"

[Αν και λιγάκι πεσιμιστικό το απόσπασμα (του Καστοριάδη) εν πολλοίς δεν έχει άδικο ειδικά όσον αφορά στην πλήρη εμπορευματοποίηση της τέχνης τις μέρες μας. Αλλά η τέχνη πάντα αποτελούσε είδος εμπορίου, απλά τώρα υπάρχουν "εργοστάσια" μαζικής παραγωγής της, και έχει μπει για τα καλά στο σύστημα προσφοράς-ζήτησης εξυπηρετώντας συμφέροντα.]

Το θέμα είναι η ειλικρίνεια (στοιχείο δυσεύρετο σε σημερινά έργα), το εύρος της θεματολογίας των απόψεων αυτών και βέβαια ο τρόπος με τον οποίο αυτές διατυπώνονται.

Οσον αφορά στην ειλικρίνεια πιστεύω ότι έχει να κάνει με τις αξίες που κυριαρχούν την εποχή στην οποία γίνεται η τέχνη.
Το είχε πει ωραία ο Μπιθικώτσης όταν ρωτήθηκε γιατί δεν γράφονται τόσα καλά τραγούδια σήμερα (2001) και τι πρέπει να γίνει. "Πρέπει να γίνει πόλεμος, να κάνουμε εισαγωγή πόνου" είχε πει τότε.

dodo είπε...

Ενδιαφέροντα τα ερωτήματα, καθώς και οι σκέψεις που καταγράφονται.

Το έργο τέχνης ορίζεται διαφορετικά σε κάθε πολιτισμό. Αυτά που επιβιώνουν στον χρόνο είναι τα έργα που πετυχαίνουν να συγκινήσουν τον κόσμο και/ή να εμπνεύσουν άλλους δημιουργούς.

gerasimos είπε...

chris δεν θα μπορούσα παρά να συμφωνήσω μαζί σου: οι χρονικές συγκυρίες και η διαχρονία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εκτίμηση της αξίας ενός έργου.

giasafox ωραία το διατυπώνεις, το ζήτημα που αφορά στην άποψη του δημιουργού αλλά και στη μαζική κουλτούρα.

dodos ναι, έτσι είναι, το έργο τέχνης συνιστά έκφραση του φαντασιακού του πολιτισμού εντός του οποίου γεννήθηκε.

Πέπε είπε...

Στα δύο τελευταία σχόλια, του Dodos και του Γεράσιμου, θα είχα να προσθέσω: το σημαντικό έργο τέχνης είναι μάλλον αυτό που συγκινεί και έξω από τον πολιτισμό όπου γεννήθηκε. Συχνά μάλιστα συγκινεί για τελείως διαφορετικούς λόγους απ' ό,τι μέσα στον μητρικό του πολιτισμό, για λόγους που ο δημιουργός μπορεί να μην είχε ποτέ φανταστεί.

gerasimos είπε...

πέπε νομίζω ότι τοποθετήθηκες πολύ εύστοχα πάνω στη διαχρονική αξία που μπορεί (=είναι ικανό) να αποκτήσει το πραγματικό έργο τέχνης.

Giasafox είπε...

Πέπε said...

το σημαντικό έργο τέχνης είναι μάλλον αυτό που συγκινεί και έξω από τον πολιτισμό όπου γεννήθηκε
---------

Πέπε
αυτό αποτελεί ικανή αλλά όχι απαραίτητα αναγκαία συνθήκη για να ονομαστεί κάποιο έργο "σημαντικό έργο τέχνης"

alekos markellos είπε...

Και το κείμενο και οι σκέψεις που αποτυπώνει (έντεχνα) έχουν ουσιαστικό ενδιαφέρον.
Όσο κι αν ξενίζει αισθητικά το σχόλιο μου, με λυπεί βαθύτατα το ότι (έστω ΚΑΙ) στην Ελλάδα σε μεγάλο βαθμό οι δημιουργοί είναι υποκείμενοι σε μεγάλο βαθμό στις απαιτήσεις και τους όρους ενός οργανωμένα διεφθαρμένου συντεχνιασμού.
Φυσικά και δεν το θεωρώ αυτό που λέω απόλυτη αλήθεια.
Είναι όμως καθημερινή αλήθεια, την οποία διασώζουν οι υπεράνω...

gerasimos είπε...

giasafox εγώ θα συμφωνούσα μαζί σου.

alekos markellos οι συντεχνιακές νοοτροπίες που επικρατούν σε κάθε επαγγελματικό κλάδο στην Ελλάδα και που ορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού σε κάθε επίπεδο είναι πιστεύω υπεύθυνες για αρκετά από τα σχετικά προβλήματα (διαφθορά, κακή ποιότητα υπηρεσιών, κανόνες σιωπής, μειωμένη παραγωγικότητα, έλλειψη υπευθυνότητας) που συναντάμε καθημερινά.