30 Μαρ 2007
Δέκα χρόνια χωρίς τον Κορνήλιο Καστοριάδη
Φέτος συμπληρώνονται δέκα χρόνια από το θάνατο του Κ.Κ. Με αυτή την αφορμή, ένα πρώτο post (ίσως ακολουθήσουν κι άλλα).
Σήμερα ο λόγος στον ίδιο: ηχητικό ντοκουμέντο από ομιλία του στον Τριπόταμο της Τήνου, τον Αύγουστο του 1994, με θέμα: «Η Δύση, το Βυζάντιο και η σχέση μας με την παράδοση».
Ακούτε εδώ
Η ομιλία έκλεινε ως εξής: «Εάν μπορέσουμε να αφομοιώσουμε δημιουργικά τον απέραντο πολιτισμικό πλούτο που δημιούργησε η Δύση - ο οποίος εμπεριέχει, έστω και ανεπαρκώς, την αρχαία ελληνική αναφορά - θα μπορέσουμε ίσως να μιλήσουμε μιαν πραγματικά δική μας γλώσσα και να παίξουμε την παρτίδα μας σε μια νέα πολιτισμική συμφωνία. Αλλιώς, θα εξακολουθήσουμε να βράζουμε στο ζουμί μας και να καλλιεργούμε την περιθωριακή μας ασημαντότητα».
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
62 σχόλια:
Ελπίζω να ακολουθήσουν όντως και άλλα.
Απίστευτο Γεράσιμε. Περιμένουμε τα επόμενα!
Άσχετο: Έχεις πάει Τήνο? Να πας είναι υπέροχα!
zoi20 στην Τήνο έχω πάει δύο φορές. Τα χωριά της είναι πιστεύω τα ομορφότερα των Κυκλάδων (και το γαλακτομπούρεκο στον Πύργο νοστιμότατο).
Τελικά, όλοι είστε πολυταξιδεμένοι βλέπω. :)
Μόνον, εγώ είμαι που τα τελευταία χρόνια -λόγο αφραγκίας- πηγαίνω (αν πάω) μόνο μέχρι τη Θάσο;
Εγώ μαζί με ολόκληρη την πρώην Γιουγκοσλαβία είμαστε μια ζωή...
Με κάνετε να αισθάνομαι, από μικροαστός που νόμιζα πως ήμουν, προλετάριος! :P
:-) I_döda_vinkeln εδώ μετακόμισες σε ολόκληρη Φινλανδία, τι λες. (Ωραία και η Θάσος, έχω πάει μια φορά, αλλά είχε πολλούς πακετοτουρίστες και δεν είμαι σίγουρος ότι θέλω να ξαναπάω.) Άλλωστε έχεις όλο το χρόνο και τη ζωή* μπροστά σου για όσα ταξίδια τραβάει η ψυχή σου.
*zoi20: καμία σχέση με σένα, είναι η...άλλη ζωή, η συνήθως αποκαλούμενη και 'άτιμη' κτλ.
Γεράσιμε κοίταξε, στη Φινλανδία δεν υπάρχουν δίδακτρα, και -υπό προϋποθέσεις- σου επιχορηγούν και το ενοίκιο από πάνω...
Οπότε μάλλον είναι η χαρά του κάθε προλετάριου φοιτητή! ;)
Προσωρινά βρίσκομαι στην Ελλάδα, αλλά αντί να κάνω ταξίδια, έχω κολήσει για τουλάχιστον κάνα-δυο βδομάδες ακόμα στη γραφειοκρατία...Αχ, μαμά πατρίδα!
Μάλλον με βλέπω με interrail το καλοκαίρι να σουλατσάρω ανά την Ευρώπη...
I_döda_vinkeln κι εμένα στην Αγγλία τα μεν δίδακτρα πληρώνονταν από μια υποτροφία, το δε ενοίκιο πληρωνόταν από το...κράτος (έπαιρνα το λεγόμενο housing benefit, το οποίο αν δεν τους έλεγα φεύγοντας να το σταματήσουν, θα μου το έστελναν και στην Ελλάδα!).
ΥΓ: Το 'τι λες' πριν το εννοούσα από άποψης ταξιδιών, όχι οικονομικών.
Δυστυχώς με το τρέξιμο όλον αυτόν τον καιρό, ήμουν καρφωμένος γύρω από το Ελσίνκι.
Αναμένω την πρώτη ευκαιρία για εξόρμηση, ιδιαίτερα στις περίφημες λίμνες της κεντρικής Φινλανδίας.
Btw, τον καημένο τον Κορνήλιο, του έκανα το post ταξιδιωτικό οδηγό...
Επανέρχομαι στην τάξη!
Απ' ότι καταλαβαίνω, την διδακτορική σου διατριβή την έκανες πάνω στο έργο του Κ.Κ;
I_döda_vinkeln ναι, σωστά κατάλαβες για τη διδακτορική διατριβή. Πρωτοήρθα σε επαφή με τη σκέψη του σε ένα μεταπτυχιακό σεμινάριο για τη νεωτερικότητα, και από τότε πέρασαν ήδη έντεκα χρόνια. :-)
Εγώ μάλλον στάθηκα τυχερός.
Ξεκίνησα με αφορμή ένα αφιέρωμα στην ΕΡΤ, με μία συνέντευξή του, και άρχισα να τον διαβάζω αρκετά νωρίς.
Γενικά, αντί να διαβάζω για το λύκειο, διάβαζα από Πλάτωνα μέχρι Καστοριάδη. Όχι πως είμαι και σίγουρος πως καταλάβαινα και πολλά. Πάντως είχαν περισσότερο ενδιαφέρον! :)
Αν και την "ΦΘΚ" την έπιασα μόλις πέρσι.
Μεταπτυχιακό σεμινάριο με αναφορά στον Καστοριάδη; Νόμιζα ότι δεν πολύασχολούνται μαζί του στην Αγγλία...
I_döda_vinkeln το σεμινάριο το έκανε Γερμανός. Ο ίδιος ήταν και επόπτης καθηγητής της διδακτορικής διατριβής μου, αργότερα.
Εδώ είναι παντελώς απών.
Μέχρι και τον Bernard Henri-God is dead but my hair is perfect-Levy, πιο πιθανό είναι να τον ακούσεις, παρά τον Καστοριάδη.
Πάντως θα περιμένω με μεγάλο ενδιαφέρον το όποιο κείμενό σου για τον Κ.Κ, εάν αποφασίσεις να γράψεις.
I_döda_vinkeln ούτε εμένα μου αρέσει ο Bernard Henri-God is dead but my hair is perfect-Levy (πολύ καλό!), σε αντίθεση με τη γυναίκα μου.
Ah, les femmes, les femmes! :)
Ευτυχώς η φίλη μου είναι υπερβολικά νέα για να υποπέσει στη γοητεία του...(μιλώ κατόπιν google-picture ελέγχου. Είπε ότι μοιάζει ψώνιο!)
Αλλά, πάλι, αν δεν της αρέσουν τα ψώνια αρχίζω να ανησυχώ για το τί κάνει μαζί μου... :P
I_döda_vinkeln χαχαχα...υπάρχουν ψώνια και...ψώνια! Αυτό λέω εγώ. ;-)
Οπότε τελικά, όλα είναι μάλλον ζήτημα επιλεκτικού...shopping! ;)
Τώρα το αν είναι καλύτερο να ψωνίσεις σε μαγαζί-γωνία στην ελληνική επαρχία ή σε κεντρικό πολυκατάστημα του Παρισιού, το αφήνω στην κρίση του χρόνου και της ιδίας.. :)
Γεράσιμε thnx για το κλιπάκι. Περιμένουμε και άλλα.
Το κλασικό ζήτημα: Πολις-Βυζάντιο, φωτιά στο πολιτιστικό κατεστημένο της χώρας. Και γράφει την εποχή του πολέμου της Γιουγκοσλαβίας.
Γεράσιμε είχες την τύχη να τον γνωρίσεις;
Το αστείο με τον Ντον Κατ θα τα μάθατε...
chris όχι, δυστυχώς δεν είχα την τύχη να τον γνωρίσω.
doratsirka ευχαριστώ, χαίρομαι που μπόρεσα να φανώ χρήσιμος.
@gerasimos:
Το κείμενο της ελληνικής wiki πως σου φαίνεται;
I_döda_vinkeln μου φαίνεται...εγκυκλοπαιδικό. Πιστεύω ότι θα μπορούσε να είχε μπει πολύ νωρίτερα στο κυρίως θέμα της σκέψης του Καστοριάδη.
Παλαιότερα το κείμενο ήταν πολύ καλύτερο.
To έχουν ρημάξει από το πολύ copy-paste, υποτίθεται για να το μορφοποιήσουν, με αποτέλεσμα να είναι άνισο και "ασθματικό"...
I_döda_vinkeln δεν θα διαφωνήσω ως προς το ότι το κείμενο είναι άνισο. Έδωσα το link μόνο για όσους ακούνε για πρώτη φορά το όνομα Καστοριάδης. Δεν νομίζω ότι έχει κάποια άλλη αξία, πέραν της καθαρά εισαγωγικής.
Α, δεν το είπα γι' αυτό! Απλά, επειδή έχω ασχοληθεί λίγο με την ελληνική wiki, ήθελα την άποψή σου...
I_döda_vinkeln εγώ θα σου πω κι από εδώ (το έγραψα και στο δικό σου blog): πολύ καλό το καινούργιο προφίλ!
Το προφίλ έχρηζε ριζικής ανακατασκευής!
Από τα πολλά τα ζώδια και τα λοιπά που βγάζει αυτόματα το blogger, ένοιωθα λες και ήμουν εκπαιδευόμενος αστρολόγος... :P
Κι επειδή δεν θέλω να παραπλανώ τους ανθρώπους είπα να κάνω κάτι:
Ξέρεις, μην ψάχνουν για την Παγιατάκη(ή πως τις λένε αυτές τέλος πάντων) και τους έρθει κατακούτελα κανένα άρθρο για τον διαφωτισμό...
Non est iustum!
Ναι, με τόσα βόδια, σκύλους και διάφορα άλλα αστρολογικά αυτά δεν είναι προφίλ, είναι η...φάρμα των ζώων.
Α, ναι, τώρα που το λες, ίσως έπαιξε κι αυτό κάποιον ρόλο.
Με είχαν κατατάξει ως βόδι, και μάλλον δεν το θεώρησα ιδιαίτερα κολακευτικό!
Γιατί άντε, πες πως ανέχεσαι την...φάρμα και όλον τον περιρρέοντα ανορθολογισμό!
Χάθηκε ο κόσμος να καταταγείς τουλάχιστον ως κάτι το αξιοπρεπές;
Ένας δράκος, ένας τίγρης...Ένας λύκος τέλος πάντων! Κάτι το ευγενές και ηρωικό...Αλλά όχι και έτσι! :))
Γεράσιμε, μια ερώτηση:
Επειδή χρειάζομια για μια εργασία να εξετάσω τη θέση και την χρήση της "παράδοσης" στις νεωτερικές κοινωνίες, και την διαφορά μεταξύ "ζώσας παράδοσης" και "τεχνητής αναβίωσής της", μήπως έχεις κανένα βιβλίο να προτείνεις;
Χμ...ως προς αυτό το θέμα δεν νομίζω, δυστυχώς. Δεν μου έρχεται κάτι.
Ασχολούμαι κυριώς, με τον τρόπο με τον οποίο μεταπλάθεται και επαναπροσδιορίζεται το παρελθόν, μέσα από την επανοικειποίηση και εργαλειακή χρήση του στα πλαίσια των νεωτερικών κοινωνιών.
Βρήκα κάποιες μικρές αναφορές στην παράδοση ('Tradition as a means of connecting present and future; past-oriented in reversible time') ως στοιχείο της διαφοράς μεταξύ 'pre-modern and modern cultures' στο: Anthony Giddens, 'The Consequences of Modernity', Cambridge, Polity 1996.
Σελ. 104-5: 'Tradition reflects a distinct mode of structuring temporality (which also has direct implications for action across space). Lévi-Strauss's notion of "reversible time" is central to understanding the temporality of traditional beliefs and activities. Reversible time is the temporality of repetition and is governed by the logic of repetition-the past is a means of organising the future...Past time is incorporated into present practices, such that the horizon of the future curves back to intersect with what went before'.
Ευχαριστώ πολύ, και συγνώμη που σε έβαλα σε κόπο.
Θα προσπαθήσω να βρω το βιβλίο του Giddens.
Αυτή τη στιγμή (εκτός από τα "πολιτικά" του κείμενα) μόνον το "Modernity and Self-Identity" και την "Κοινωνιολογία" έχω στη βιβλιοθήκη μου...
Ε, όχι και κόπο! Ελπίζω να φάνηκα χρήσιμος, έστω και στο ελάχιστο.
Θυμάσαι τα γλυκά στο καφενείο στον Πύργο? Δεν ήταν απίστευτα εκεί?
Αλλά γενικά είχε ωραίο φαί το νησί.
Στο διέλυσα το ποστ με τις πεζότητες μου...:)
Πως δεν τα θυμάμαι Ζωή...κορυφαίο το γαλακτομπούρεκο. Και πανέμορφη η μικρή πλατεία. (Αλλά έχω και την εντύπωση ότι έχεις βαρεθεί πολύ στη Λάρισα!)
Gerasime! Bravo!
Ti periergo xereis...Ton skeftomoun ton Kastoriadh autes tis meres...epesa se ena keimeno tou pou to eixa kopsei apo efhmerida otan hmoun mikros kai fantasou to krataw akoma...tetoia entypwsh mou eixe kanei...
Poly xairomai gia to post sou!
Kalhspera!
IdentityCafe καλησπέρα και σε εσένα!
gerasimos κοίταξα κάποια από τα λινκ. Υπέροχα. Στάθηκα στο κείμενο του Τσουκαλά και θυμήθηκα πράγματα που είχα ξεχάσει.
Τη μετάφραση του ποιήματος της Σαπφώς την έχεις υπόψη σου;
Δέδυκε μεν α σελάννα
Hello, Gerasimos!
Thanks for you work and have a good weekend.
chris ναι, βέβαια. Περιέχεται στο 'Μνημόσυνο για τον Κορνήλιο Καστοριάδη' του Ζήσιμου Λορεντζάτου (από τις εκδόσεις 'Το Ροδακιό', Αθήνα 1998).
Χρόνια πολλά!
Ναι έχω βαρεθεί λίγο στη Λάρισα, αλλά βασικά μ΄αρέσει να παραπονιέμαι:)
zoi20 χρόνια πολλά και σ'εσένα. Αν βαριέσαι λίγο και το πολεμάς, εντάξει. Αν πάλι βαρεθείς πολύ, έλα στη Θεσσαλονίκη!
Συγνώμη, κι εδώ με πρόλαβε ο ακατανόμαστος ο χελλόου γκουντ γουωρκ?!?!
ΚΑΛΟ ΑΠΟΠΑΣΧΑ μεγάλε!!! Πάντα με υγεία και χιούμορ, και φυσικά ερωτες εύχομαι!
aphrodite ευχαριστώ επίσης, χρόνια πολλά και σ'εσένα.
Γεράσιμε, btw σήμερα πήρα το βιβλίο σου. Ελπίζω να βρω το χρόνο να το διαβάσω μια από τις επόμενες μέρες...
:)))
Γεράσιμε καλημέρα. Ένα πράγμα μου κάνει εντύπωση καθώς διαβάζω το σχολιασμό αυτού του Post. Όλοι μιλάνε με θέρμη γι’ αυτό αλλά κανείς δεν το σχολιάζει και όλοι το περνάνε "ξυστά". Θυμήθηκα τον όρο επειδή τον χρησιμοποιούσε συνεχώς ο υπεύθυνος μιας πασχαλινής εκδρομής για να δηλώσει ότι, όχι, δεν θα μπούμε σ’ αυτή την πόλη που αναφέρει το πρόγραμμα του γραφείου, αλλά θα περάσουμε "ξυστά". Εδώ λοιπόν έχουμε ένα ειδικό στον Κ.Κ. και μια και τον βρήκαμε ας θαψ εεε ας τον ρωτήσουμε και κάτι. Λοιποοοοοόν: που συμφωνείς μαζί του και που διαφωνείς ;; (τα κυριότερα σημεία)
Καλημέρα nmavor. Το να δηλώσει κανείς ειδικός στον Καστοριάδη είναι αντίφαση, εφόσον είναι γνωστές οι απόψεις του για τους πάσης φύσεως 'ειδικούς'.
Καλημέρα κι από μένα.
Γεράσιμε, είναι επίσης κάπως αντιφατικό το ότι ορισμένοι από καιρό σε καιρό εμφανίζονται ως "ακόλουθοι" και οιωνεί-"μαθητές" του Κ.Κ, καθώς επίσης είναι γνωστές οι θέσεις του για την σχέση που πρέπει να έχουμε με το έργο των διαφόρων στοχαστών/φιλοσόφων και απέχθεια του απέναντι στην τάση του "θεωρητικού οπαδισμού" και στις διάφορες "σχολές".
Γεράσιμε θέλεις να πεις ότι ανέβασες ένα θέμα που δεν επιθυμείς να σχολιάσεις;
Gerasime kalispera,
Se euxaristo pou moirastikes auto to ixitiko apospasma tou K. Kastoriadi. Mipos mporeis na me parapempseis kapou pou mporo na vro perissotera apospasmata apo omilies tou?
Se euxaristo poli.
Panagiotis.
I_döda_vinkeln εννοείται ότι δεν θα διαφωνήσω.
nmavor σε παραπέμπω στο σχετικό βιβλίο μου.
Panagiotis Giannakis το συγκεκριμένο απόσπασμα προέρχεται από το δεύτερο site που παραθέτω. Αλλά και στα τρία θα βρεις ενδιαφέροντα πράγματα. Ομιλίες, συνεντεύξεις του και σχετικά άρθρα θα βρεις και στα αρχεία εφημερίδων - π.χ. Ελευθεροτυπία (κυρίως), ΤΟ ΒΗΜΑ, ΤΑ ΝΕΑ, Καθημερινή - αλλά και στο 'Του Κορνήλιου Καστοριάδη' της Τέτας Παπαδοπούλου, Αθήνα, Πόλις, 2006.
April 13, 2007 9:36 AM
Μόλις έπεσα πάνω στο σχόλιο για την υποτιθέμενη "παράθεση" του Καστοριάδη, από τον Ευαγγελάτο.
Απίστευτο!
Τελικά μέσα στη ζάλη της κενότητας της "επιτυχίας" τους, μερικοί έχουν χάσει τελείως τη μπάλα!
Είμαι βέβαια απόλυτα πεποισμένος, ότι ο Κ.Κ -κάνοντας διαλείμματα από πχ. την ενασχόλησή του με τον Πολιτικό του Πλάτωνα- ξέδινε αναστοχαζόμενος πάνω στην τραγική ματαιότητα του έργου των τηλεδημοσιογράφων...
I_döda_vinkeln στη συγκεκριμένη περίπτωση με ενόχλησε και με στεναχώρησε η τόσο διαστρεβλωτική παρουσίαση του Καστοριάδη περίπου ως...μίντια γκουρού. Και παρόλο που γενικότερα δεν λειτουργώ κατ'αυτόν τον τρόπο, σε αυτή την περίπτωση δεν άντεξα και...ξεσπάθωσα.
Είναι το γνωστό:
"Όπως είπε και ο..."
Συνήθως συνοδεύεται από κάτι που είτε δεν έχει πει ποτέ αυτός στον οποίο το αποδίδουν, είτε -αν μία στα χίλια όντως το είπε- χρησιμοποιείται με τέτοιον τρόπο, ώστε δεν έχει καμία σχέση με αυτό που πραγματικά ήθελε να πει.
Αν δε μπορείς να σκεφτείς απλώς παραθέτεις(λανθασμένα)...
Καλά έκανες! Δε φτάνει που αυτοί μονωπολούν τον δημόσιο λόγο, δε θα λένε και ότι τους κατέβει. Έλεος!
I_döda_vinkeln βλέπω...ξεσπάθωσες κι εσύ! ;-)
Ω, μα αν δεν το πρόσεξες, εγώ -αντίθετα με σένα- μάλλον δεν είμαι (δυστυχώς) τόσο ψύχραιμος... ;)
Οπότε ξεσπαθώνω κάθε τρεις και λίγο διαταράσσοντας την ψυχική μου ηρεμία!
Τέλος πάντων, ο καθένας έχει τον τρόπο του να "ψυχαναλύεται", και ο επιφαινόμενος μάλλον το κάνει φλυαρώντας! :P
Γι'αυτό μετακόμισα και στη Φινλανδία: από την διάχυτη υπνηλία που χαρακτηρίζει τη χώρα και τους ανθρώπους, η κάθε προσπάθεια να παθιαστείς προσομοιάζει σε απονενοημένο διάβημα!
Εκτός που αν το κάνεις όλοι σε κοιτάνε σαν εξωγήινο...
Btw, ξαναέπιασα το "Ψυχανάλυση: Πρόταγμα και διαύγαση", στα Σταυροδρόμια του Λαβύρινθου πριν από λίγο.
Και διασκεδάζω απίστευτα διαβάζοντας τον Κ.Κ να περνάει από γενεές δεκατέσσερις τον στρουκτουραλισμό, τους Lacan, Althusser, και τους "επίτροπους" Barthes και Foucault! :))))
Δημοσίευση σχολίου