Ο όρος αυτός πρωτοχρησιμοποιήθηκε στην κοινωνιολογία από τον Émile Durkheim, έναν από τους ιδρυτές πατέρες της. Ο Durkheim υποστήριζε ότι, για να το πω απλά, είμαστε ευτυχισμένοι όταν οι επιθυμίες μας είναι ανάλογες των μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας για να τις ικανοποιήσουμε. Αν αφεθούν αχαλίνωτες, οι ανθρώπινες επιθυμίες δεν έχουν όρια και αυτό το γεγονός, δεδομένων των περιορισμένων μέσων υλοποίησής τους, μας κάνει δυστυχισμένους. Οι κοινωνίες αντιμετώπιζαν στο παρελθόν αυτό το πρόβλημα των ανεπίτευκτων στόχων περιορίζοντας τις ανθρώπινες επιθυμίες. Δημιουργούσαν δηλαδή ένα ας το πούμε πλαίσιο κανόνων που "επέτρεπαν" στους ανθρώπους να θέσουν μόνο τους στόχους και να έχουν τις επιθυμίες που είχαν ρεαλιστικές πιθανότητες υλοποίησης. Ένα τέτοιο πλαίσιο υπήρξε και η θρησκεία. Ο όρος anomie περιγράφει μια κατάσταση όπου αυτό το πλαίσιο έχει καταρρεύσει, και οι στόχοι υπερβαίνουν πλέον κατά πολύ τα μέσα επίτευξής τους.
Αργότερα, ο αμερικανός κοινωνιολόγος Robert K. Merton χρησιμοποίησε τον όρο στα πλαίσια μιας θεωρίας για την αποκλίνουσα συμπεριφορά. Ο Merton έκανε μια διάκριση μεταξύ κοινωνικά καθορισμένων στόχων και θεσμικών μέσων επίτευξής τους. Οι κοινωνίες διαφέρουν ως προς την έμφαση που δίνουν είτε στους στόχους είτε στα μέσα. Κοινωνίες όπως οι σημερινές, που δίνουν μεγάλη έμφαση στους στόχους που οφείλουμε να επιτύχουμε αλλά όχι τόσο στα μέσα επίτευξής τους - δημιουργείται έτσι ένα αγεφύρωτο και διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ στόχων και μέσων - ωθούν, σύμφωνα με τη θεωρία του Merton, τους ανθρώπους να χρησιμοποιήσουν τα πιο αποδοτικά μέσα επίτευξης αυτών των στόχων, ασχέτως από το αν είναι νόμιμα ή όχι.
Νομίζω ότι ένας πολύ διαδεδομένος στόχος προς επίτευξη που θέτουν οι σημερινές δυτικές κοινωνίες είναι ο πλουτισμός και η απόκτηση οικονομικής δύναμης. Αν έρθουμε στην Ελλάδα, ποιος δε θα' θελε να οδηγεί μια Porsche Cayenne, να έχει το εξοχικό του μπροστά στη θάλασσα στο Πήλιο ή τη Χαλκιδική, το σκάφος του να πηγαίνει στα ανοιχτά και πάει λέγοντας - ή μάλλον αγοράζοντας. Παρατηρούμε, όμως, ότι ενώ πολλοί θα ήθελαν να αποκτήσουν τα παραπάνω και πολλά περισσότερα, πολύ λίγοι διαθέτουν τα μέσα για να τα αποκτήσουν. Ίσως αυτό το χάσμα, όπως το περιέγραψα προηγουμένως, εξηγεί γιατί γίνεται τέτοιος σκοτωμός στο Super Deal και γιατί κάνει τέτοιες τηλεθεάσεις. Όπως ίσως φωτίζει και τους λόγους για τους οποίους τόσος κόσμος παίζει τζόκερ, λόττο, προπό αλλά και στο χρηματιστήριο. Πιστεύω ότι μετά το θάνατο του Θεού όπως είπε και ο Nietzsche - χωρίς αυτό να αποτελεί άποψη υπέρ του μακαρίτη - και τη μειωμένη επιρροή της θρησκείας σήμερα ως περιοριστικού πλαισίου για τις ανθρώπινες επιθυμίες ζούμε, εδώ και αρκετές δεκαετίες, μια κατάσταση που μπορεί να περιγραφεί με τον όρο anomie. Οι στόχοι και οι επιθυμίες εκτοξεύονται στα ύψη - εφόσον κεντρική θέση στο σημερινό καπιταλιστικό φαντασιακό κατέχει η φαντασιακή σημασία του να "γίνεις κάποιος" με τζιπ, εξοχικό και σκάφος όσο γίνεται πιο γρήγορα και ανέξοδα - αλλά τα νόμιμα, θεσμικά μέσα επίτευξής τους για όσους βρίσκονται στο κυνήγι τους, καθίστανται όλο και πιο πενιχρά.
16 σχόλια:
Γεράσιμε, εξαιρετικό κείμενο και ανάλυση.
Τα πιό "ακριβά" πράγματα δεν έχουν τιμή... Δεν "παίρνονται", αλλά δίδονται "δωρεάν", με την έννοια ότι για την απόκτησή τους είτε δεν χρειάζονται χρήματα είτε δεν αρκούν (όσα κι αν διατίθενται): υγεία, προσωπική ισορροπία, ανθρώπινες σχέσεις.
Κι αυτά που έχουν τιμή, τουλάχιστον να τ' αποκτούμε για το κέφι μας, όχι για ν' αποδείξουμε ότι "έχουμε".
Δεν με πειράζει η έλλειψη θρησκευτικών ή άλλων ορίων στις επιθυμίες, ούτε ο "καταναλωτισμός", με πειράζει που οι επιθυμίες τείνουν όλο και περισσότερο να καθορίζονται από την ανάγκη της "απόδειξης" ότι είμαστε ή δεν είμαστε κάποιοι...
Ευχαριστώ doratsirka, μέχρι στιγμής απέφευγα να ανεβάσω κοινωνιολογικά posts με το φόβο μη γίνω κουραστκός ή και βαρετός, αλλά σήμερα είπα: 'δε βαριέσαι...'.
athanasia ακριβώς, τείνουμε να ετεροπροσδιοριζόμαστε ως προσωπικότητες από το πώς - θέλουν οι άλλοι να - είμαστε ντυμένοι, από το τι αυτοκίνητο - μας λέει η διαφήμιση στην τηλεόραση ότι πρέπει να - οδηγούμε, για να δώσω δυο απλά πααρδείγματα.
γεράσιμε ερμήνευσες το anomie πολύ εύστοχα, ωστόσο η απληστία δεν είναι χαρακτηριστικό του ανθρώπου? Από τα παλιά τα χρόνια (όπως λέγαμε παιδιά) μέχρι και σήμερα, όσα και να είχαν οι άνθρωποι, πάντα ήθελαν παραπάνω. Απλά νομίζω ότι λόγω της παγκοσμιοποίησης όχι μόνο της οικονομίας, αλλά και των ΜΜΕ, αυτή η τάση ή ένστικτο αν θέλεις, γίνεται πιο έκδηλη από ποτέ.
Δεν θα ήθελα να είμαι δούλος του χρήματος, αλλά κακά τα ψέματα. Σε μια κοινωνία όπου η αξιοπρέπεια του ανθρώπου καθορίζεται από το πορτοφόλι του, όταν καθημερινά αποδεικνύεται πως όλα έχουν μια τιμή, τα χρήματα είναι σημαντικά. Πολύ. Ίσως δεν εξαγοράζουν τον θάνατο, αγοράζουν ωστόσο μια καλύτερη ζωή. Και ίσως λίγη περισσότερη. Και σίγουρα φέρνουν χαρά. Και προσωπική ισορροπία, καθώς αυτά είναι πλέον η ζυγαριά μας. Όσο για τις ανθρώπινες σχέσεις, το ρητό "η φτώχια φέρνει γκρίνια" το ξέρεις?
Για να μην μακρυγορώ, δεν θέλω να κρίνω την anomie. Δεν την θεωρώ ούτε καλή ούτε και κακή. Την θεωρώ συνυφασμένη με την μοίρα του ανθρώπου.
osela καλώς μας όρισες. Δεν θα συμφωνήσω με το 'κακά τα ψέματα' και με το σκεπτικό που αυτό εκφράζει. Διαφωνούμε δηλαδή ως προς το μοιραίον του πράγματος. Πεποίθησή μου είναι ότι ο ίδιος ο άνθρωπος δημιουργεί τις φαντασιακές σημασίες - κέρδος, οικονομική επιτυχία, 'καλή' ή 'κακή' ζωή - που στη συνέχεια αφήνει να τον καταδυναστεύσουν ως χίμαιρες. Επομένως στο χέρι του - στο χέρι μας - είναι να αναπτύξουμε μια ωριμότερη σχέση με τους ίδιους μας τους εαυτούς ως δημιουργούς φαντασιακών σημασιών αλλά και με τις ίδιες μας τις δημιουργίες.
Να μην διστάζεις καθόλου να ανεβάζεις κοινωνιολογικά ποστς..
είναι εξαιρετικά .. εγώ ας πούμε δεν ήξερα τον όρο anomie και σήμερα τον έμαθα..
σε πληροφορώ δε ότι έχω μάθει πάρα πολλά πράγματα από αντίστοιχα blogs επιστημονικού ενδιαφέροντος..
λοιπόν αναμένουμε και τη συνέχεια..
καλή μέρα και καλό μήνα
so_far καλή μέρα και καλό μήνα και σ' εσένα, κι ευχαριστώ. Σου έχω πει και ισχύει το ίδιο για σένα και τα μαθηματικά.
Kαλό. Αυτη η εμμονή με το χρήμα που αγοράζει καλή ζωή εχει πάρει διαστάσεις μανίας.
Δεν θα με χάλαγε αλλα εκτός απο κανα τζόκερ αραιά και πού, δεν τρέχω σαν παλαβός όπου εχει χρήμα γιατι ξέρω πως κι αν εύκολα το κερδίσω, το ίδιο εύκολα θα το χάσω.
Αν ο Durkheim ειχε συμπληρώσει οτι "... είμαστε ευτυχισμένοι όταν οι
επιθυμίες μας είναι ανάλογες των μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας για να τις ικανοποιήσουμε" ... "και τα μέσα μπορούν να αυξάνονται για παραπάνω επιθυμίες..."
τότε θα με κάλυπτε πλήρως.
Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο που ανέβασες.
Στην εφηβεία μου επάνω άρχισα να πιστεύω πως πρέπει να κόψω όλες μου τις επιθυμίες. Εργάστηκα χρόνια προς την κατεύθυνση αυτή και δεν μπορώ να πω πως δεν είχε ένα νόημα αυτή η ...
άσκηση, ας το πω, και κόστος βέβαια μεγάλο...
Μετά άρχισα να προσπαθώ να προσπαθώ να υποτάξω τις επιθυμίες μου στις επιθυμίες των άλλων, εξαιρουμένων των ηθικών ζητημάτων που ποτέ δεν διακύβευσα. Άλλη εμπειρία κι αυτή...
Νομίζω σήμερα πως οι άνθρωποι πάντα είχαν επιθυμίες. Και δεν είναι κακό. Μα όταν καταφέρνεις να μη σε δεσμεύουν αυτές τότε είσαι ελεύθερος. Παλιά, λίγο η πίστη στη μοίρα, στο πεπρωμένο, άφηναν περιθώρια στην ψυχή να ησυχάζει όταν αποτύχαινε. Σήμερα, χτυπιέται μέχρι να τα καταφέρει κι αν δεν τα καταφέρει πέφτει σε αδιέξοδα που οδηγούν αλλού.
Μεγάλο το θέμα, αλλά έχει σημασία και αξίζει τον προβληματισμό μας.
Οι βασικές επιθυμίες ενός ατόμου είναι η επιθυμία για φαϊ, για σεξ και για κοινωνικοποίηση.
Το ποσοστό κατά το οποίο μπορεί να εκπληρώσει (ή εκπληρώνει) κάθε μια από τις παραπάνω επιθυμίες νομίζω χαρακτηρίζει το κάθε άτομο και η συστηματική μη εκπλήρωση κάποιας εκ των τριών, του δημιουργεί συμπλέγματα.
Η αγορά ενός πολύ ακριβού αυτοκινήτου πχ. ή η αγορά ενός σκάφους (από ανθρώπους που δεν έχουν σχέση με τα "σπορ"), σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν προϊόντα τέτοιων συμπλεγμάτων.
Οταν κάποιος ξεμπερδέψει από τις τρεις αυτές ζωτικής σημασίας επιθυμίες-ανάγκες του, είναι πλέον ελεύθερος να στραφεί και στην ικανοποίηση και άλλων αναγκών του (μουσική, διάβασμα, ταξίδια κτλ.)
My friend, Please!
Send an email to the Brazil embassj your country and repor the injustice that the brazilian courts are making with this girl
Release on Flavia’s accident and status of the process.
The resignation is to stop the evolution. (David Santos in times without end)
Thank you
Gerasime, diavazw ta teleutaia sou post mazemena...
Very impressed pou exeis ekdosei vivlio gia ton Καστοριάδη!
Ta pio therma mou sygxarhthria, tha ithela poly na to diavasw, elpizw na to vrw sthn Athina otan ketevw to Dekemvrh!
Epishs:
Αν αφεθούν αχαλίνωτες, οι ανθρώπινες επιθυμίες δεν έχουν όρια και αυτό το γεγονός, δεδομένων των περιορισμένων μέσων υλοποίησής τους, μας κάνει δυστυχισμένους
= mhpws O orismos ths dysthymias tou sygxronou antrwpou?
Fantastiko keimeno... tha se linkarw apo to blog mou an den se peirazei!
PS;
pws phge h parousiash sto synedrio shmera?
endypwseis?
αύριο με καθαρό κεφάλι θα απαντήσω στα προηγούμενα σχόλια μια και μόλις γύρισα από την Αθήνα και το συνέδριο. identity cafe έκτός από την εισήγηση ανέλαβα και χρέη συντονιστή σε άλλη συνεδρία και γενικά πιστεύω ότι είχα θετική και αξιοπρεπή παρουσία - και κυρίως ευγενική. Είχα και την ευκαιρία να μιλήσω με κάποιους ανθρώπους για διάφορα μελλοντικά και χάρηκα και πολύ με την παρουσία νέων παιδιών.
Μάλιστα... καλημέρα!
βρήκα λίγο χρόνο στη δουλειά κι έκανα μια περιδιάβαση στα προηγούμενά σου ποστ να καταλάβω κυρίως για τι συνέδριο μιλούσες. Διάβασα και το πρόγραμμα και μάλλον θα είχε όπως αντιλαμβάνομαι πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Ίσως αν ανέβαζες και κάποιο απόσπασμα της εισήγησής σου, ο τίτλος τουλάχιστον κεντρίζει την περιέργεια. Ξεκουράσου όμως πρώτα, αυτά έχουν κούραση μεγάλη... και με το καλό όλα μετά.
Καλή βδομάδα!
Δημοσίευση σχολίου