27 Δεκ 2008

Το μονοπώλιο της ατιμώρητης βίας



Πάμπολλες φορές είδα τον μήνα αυτό σε τηλεοράσεις, εφημερίδες, blogs να κουβεντιάζονται τα βίαια επεισόδια που για δυο ή και τρεις εβδομάδες κυριάρχησαν όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Πολλοί μιλούσαν για τους 'γνωστούς αγνώστους' ή τους 'κουκουλοφόρους', ψάχνοντας να βρουν τι προσπαθούσαν να καταφέρουν αυτοί οι άνθρωποι καίγοντας, σπάζοντας και λεηλατώντας. Η απάντηση στο ερώτημα αυτό μας έρχεται απευθείας ή έστω διά της τεθλασμένης από τον μεγάλο Γερμανό διανοητή Μαξ Βέμπερ. Κατά τον Βέμπερ, το σύγχρονο κράτος ορίζεται βάσει του ότι διαθέτει το μονοπώλιο της - νόμιμης - χρήσης βίας. Με άλλα λόγια, αν μια οντότητα μονοπωλεί το δικαίωμα και τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί νόμιμα βία, μπορούμε και να τη βαφτίσουμε κράτος. Αυτό ακριβώς το κρατικό μονοπώλιο νομίζω ότι επιχείρησαν να αμφισβητήσουν και να σπάσουν οι άνθρωποι αυτοί - οι 'κουκουλοφόροι' των τηλεοπτικών μας πλάνων. Κι αυτό τους το εγχείρημα μου φαίνεται ολίγον τι προβληματικό. Αν μόνη τους φιλοδοξία ήταν να καταφέρουν να αποκτήσουν ένα ολόδικό τους μονοπώλιο επί του σπασίματος βιτρινών ή εμπρησμού αυτοκινήτων, αν αυτοί οι ίδιοι ή κάποιοι άλλοι κάθε 17η Νοέμβρη επιβεβαιώνουν πανηγυρικά το μονοπωλιακό τους δικαίωμα να ταμπουρώνονται στο Πολυτεχνείο προκειμένου να σπάνε και να καίνε ατιμώρητα αυτοκίνητα και καταστήματα, αν νομίζουν ότι αμφισβήτηση σημαίνει αντικατάσταση ενός μονοπωλίου από ένα ή περισσότερα μικρότερα, γελιώνται. Αν φιλοδοξούν να γίνουν οι μόνοι πλην του κράτους που μονοπωλούν το δικαίωμα της - όχι νόμιμης αλλά ανεκτής από το κράτος - άσκησης βίας, τότε νομίζω ότι αυτοί οι άνθρωποι αποδεικνύονται χειρότεροι απ' τους χειρότερους εχθρούς τους. Αποδεικνύονται πιο αστυνομικοί απ' τους αστυνομικούς, πιο ειδικοί φρουροί και απ' τους ίδιους τους ειδικούς φρουρούς. Και κάνουν τα βίαια επεισόδια που σφράγισαν αυτόν τον Δεκέμβρη να μοιάζουν με εμφύλιο πόλεμο μεταξύ του κατόχου του μονοπωλίου άσκησης νόμιμης βίας - του κράτους - και των εαυτών τους, δηλαδή του πρώτου τη τάξει διεκδικητή αυτού του θλιβερού μονοπωλίου.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Και οι μεν και οι δε, με αηδιάζουν Γεράσιμε. Καλό βράδυ να έχεις.

phlou...flis είπε...

Γιαυτό αναρωτιέμαι, Κράτος Vs κουκουλοφόρων ή Κράτος + κουκουλοφόροι; Μάλλον οι μεν διακιολογούν τους δε, και οι δε είναι χρήσιμοι για τους μεν.

elli_auth είπε...

η εμπειρία της προσωπικής συμμετοχής στα πρόσφατα γεγονότα(σε διαμαρτυρίες και όχι στις καταστροφές) με έκανε να καταλάβω πως το θέμα δεν είναι η βία για τη βία , χρειάζεται μία ιστορική αναδρομή για να κατανοήσουμε και να ερμηνεύσουμε τα γεγονότα.

gerasimos είπε...

mariana παρομοίως.

phlou...flis πρόκειται νομίζω για δυο όψεις του ίδιου, παλαιάς πλέον κοπής νομίσματος.

elli_auth συμφωνώ με τις διαμαρτυρίες κάθε είδους, όχι όμως με τις καταστροφές. Και προσοχή: νομίζω ότι άλλο κάποιοι - κατά ΜΜΕ - 'βανδαλισμοί' και άλλο πραγματικές καταστροφές. Παραδείγματος χάριν, ΔΕΝ θεωρώ βανδαλισμό ένα σύνθημα με κόκκινο σπρέι στις βιτρίνες μιας τράπεζας (αντιθέτως, το χαίρομαι:-). Αλλά θεωρώ καταστροφή το σπάσιμο της βιτρίνας ενός μικροκαταστήματος.

elli_auth είπε...

Στις πορείες που πήγα -και δεν ήταν λίγες- έσπασαν αποκλειστικά βιτρίνες μεγαλοκαταστημάτων-μεγαλοεταιρειών- καταστημάτων με εκκλησιαστικά είδη-κοσμηματοπωλείων. Δεν μπορεί κάποιος διαδηλωτής να σπάσει βιτρίνα ενός παντοπωλείου, δεν έχει λογική, είναι σαν να στρέφει την βία στον εαυτό του. Δεν υιοθετώ,φυσικά, τις θεωρίες συνομωσίες, αλλά είμαι πολύ επιφυλακτική. Για παράδειγμα, οι αναρχικοί άνοιξαν λογαριασμό σε τράπεζα, προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα ως αποζημίωση για το καμένο περίπτερο της κυρίας Χαρούλας απέναντι από το παλιό κτήριο της φιλοσοφικής. Δεν θα μπορούσαν να είχαν διαπράξει αυτοί τέτοια ενέργεια. Τα ΜΜΕ αυτή την περίοδο και σε αυτήν την "εξέγερση" έχουν τον ρόλο του "εχθρού"- καθημερινή παραπληροφόρηση.

gerasimos είπε...

elli_auth όσον αφορά στην τηλεόραση νομίζω ότι ιδίως οι μεγαλοπαραθυράκηδες τύπου Πρετεντέρη παίζουν κι έναν άλλο ρόλο: αυτόν του τηλεδιανοούμενου. Κάθε βράδυ που ο κάθε κυρ Μήτσος και η κάθε κυρα-Μαρία τους βλέπουν, οι τηλεδιανοούμενοι αυτοί - που λειτουργούν τόσο ως opinion makers όσο και ως public intellectuals - σκέφτονται γι' αυτούς, τους σερβίρουν δηλαδή έτοιμες, ζεστές και εύπεπτες αναλύσεις και απόψεις. Και όσες βιτρίνες κι αν σπάσουν υπάρχει μια που δε σπάει: αυτή της τηλεόρασης.

δεσποιναριον είπε...

Καλημερα Γερασιμε. Πιστευω οτι ολη αυτη η κατασταση βιαιας αντιδικιας ειναι κουκουλωμενη και δεν μπορουμε να διακρινουμε καλα ποιοι ειναι οι κανονες του παιχνιδιου. Ιστορικη αναδρομη ατη χωρα μας δεν εχει να αναδειξει αλλη παρομοια κατασταση. Το λεω αυτο με την προϋποθεση οτι κρινουμε παντα με το "ελαφρυντικο" της νοοτροπιας. Υπεισερχονται σημερα παραγοντες που δεν τους εχουμε ξαναξησει. Για να γινω σαφης, η σημερινη γενια ειναι η πρωτη που οχι μονο δεν εχει τις δυνατοτητες να εξελιχθει οπως οι προηγουμενες, δεν βρισκει τιποτα απο την προηγουμενη ..αντιθετα κληρονομει και τα χρεη της. Μεγαλο το βαρος. Προσπαθωντας να εξηγησω την βια -οπως κανουν ολοι αυτο τον καιρο- δε σημαινει οτι την επικροτω.

αθεόφοβος είπε...

Η βία από όπου και αν προέρχεται δεν έδωσε λύση σε ένα πρόβλημα,απλά δημιούργησε ένα νέο.

gerasimos είπε...

δεσποιναριον πράγματι πρόκειται για κουκουλωμένη κατάσταση, γι' αυτό και γίνεται δύσκολο το να εξαχθούν συμπεράσματα.

αθεόφοβος όντως.

Ανώνυμος είπε...

On this point, I feel you should be described in greater detail, I think it is that we need!

Ανώνυμος είπε...

It seems my language skills need to be strengthened, because I totally can not read your information, but I think this is a good BLOG

Ανώνυμος είπε...

muse25800