14 Μαρ 2010

Νέστορες, πρωταγωνιστές και άλλα παραμύθια

Ξεφυλλίζοντας χθες TA NEA του Σαββάτου έπεσα πάνω στους Άλλους Πρωταγωνιστές του Σταύρου Θεοδωράκη. Ο καλός δημοσιογράφος επισκέφτηκε τον Μανώλη Γλέζο με αφορμή τον περίφημο ψεκασμό του και μίλησε μαζί του. Η πρώτη ένσταση ή αν θέλετε απορία, πριν περάσω στη συνέντευξη: νόμιζα ότι οι Άλλοι Πρωταγωνιστές ήταν μια διαφορετικού από τα συνηθισμένα, εναλλακτικού ύφους και ήθους δημοσιογραφική απόπειρα να αναδειχθούν άνθρωποι που δεν βρίσκονται στην επικαιρότητα, να δοθεί βήμα σε αφανείς ήρωες της καθημερινότητας. Λάθος μου. Απ’ ό, τι φαίνεται, ο κύριος Θεοδωράκης, επιλέγοντας έναν άνθρωπο που απολαμβάνει μεγάλης δημοσιότητας τα τελευταία 60 τουλάχιστον χρόνια, προτιμά όχι τους ‘άλλους’ αλλά τους ίδιους και τους ίδιους πρωταγωνιστές για τις συνεντεύξεις του (μήπως άραγε να ονόμαζε έτσι και τη στήλη του προς αποφυγή παρερμηνειών: ‘Οι Ίδιοι και οι Ίδιοι Πρωταγωνιστές’;). Αλλά ας πάμε παρακάτω. Ας δούμε τις απόψεις του ανθρώπου-συμβόλου, του Μανώλη Γλέζου, που σερβίρεται από τον κύριο Θεοδωράκη όχι μόνο ως αγωνιστής που αναμφίβολα υπήρξε και μάλιστα πρώτης τάξεως, αλλά και ως Αριστερός Διανοούμενος, ως ‘αποστασιοποιημένος από τα εφήμερα Νέστορας’ με ‘στοίβες από βιβλία’, ‘πίσω του, δίπλα του, παντού’. Η συνέντευξη ξεκινά με το δημοσιογράφο να ρωτά τη γνώμη του Nέστορα για την ελληνική αστυνομία. Και αυτός απαντά: ‘Ας μου επιτραπεί να εκφράσω τη δική μου φιλοσοφία. Υπάρχει ένας ορμαθός λέξεων με μορφολογική αλληλουχία. Πόλις, πολίτης, πολιτική, πολιτισμός. Όταν μία πόλις συγκροτείται από πολίτες που ασκούν οι ίδιοι πολιτικοί (εδώ μάλλον έχουμε τυπογραφικό λάθος, ‘πολιτική’ θα είπε), το αποτέλεσμα είναι ο πολιτισμός. Τα πήρε αυτά η Δύση και είπε να προσφέρει κάτι και αυτή σε αυτόν τον ορμαθό των λέξεων. Και πρόσθεσε την police. Δηλαδή το όργανο καταστολής των διαδηλώσεων των πολιτών. Τίποτα άλλο δεν μας προσέφεραν οι δυτικοί. Μόνο police.’ Μάλιστα. Σύμφωνα με τον σαββατιάτικο Νέστορα των Άλλων Πρωταγωνιστών δεν υπήρξε Αναγέννηση, ούτε βεβαίως Διαφωτισμός. Δεν γεννήθηκαν ποτέ οι μεγάλοι διανοητές, επιστήμονες, μουσουργοί, λογοτέχνες του δυτικού πολιτισμού. Μόνο police. Το μόνο πράγμα το οποίο οφείλουμε στον δυτικό πολιτισμό είναι η αστυνομία για να καταστέλλει τις διαδηλώσεις των πολιτών. Τολμώ να πω ότι αυτή η άποψη του Νέστορα μου φαίνεται ολίγον τι ισοπεδωτική, αφοριστική, ανιστόρητη. Ιδίως για έναν άνθρωπο περιτριγυρισμένο από ‘στοίβες από βιβλία’, τα οποία βλέπουμε και στη φωτογραφία. Αλλά τι ξέρω εγώ από αριστερή διανόηση. Οπότε, πάμε παρακάτω. Η κουβέντα φτάνει στην άμεση δημοκρατία, με τον Νέστορα του Σαββάτου να απαντά στο ερώτημα αν η Ελλάδα μπορεί να κυβερνηθεί αμεσοδημοκρατικά λέγοντας: ‘Πώς κυβερνιόταν η Ελλάδα την περίοδο που δημιούργησε τον αρχαίο πολιτισμό; Ποιος ήταν πρωθυπουργός στην Επανάσταση του '21; Πρόσεξε, για αιώνες οι ακυβέρνητες πολιτείες, δηλαδή των Ελλήνων οι κοινότητες, πλάθανε την εθνική συνείδηση, γιατί όχι και τώρα.’ Εδώ βλέπουμε ότι η ιστορική αλλά και πολιτισμική απόσταση από την Αρχαία Ελλάδα μέχρι την Eπανάσταση του 1821 αποδείχτηκε… ένα τσιγάρο δρόμος. Αφήνωντας εντελώς απ’ έξω ρωμαϊκές αυτοκρατορίες, μεσαίωνες, βυζαντινές αυτοκρατορίες και άλλα όχι πολύ ενδιαφέροντα από αμεσοδημοκρατικής απόψεως πραγματάκια, ο σημερινός μας πρωταγωνιστής καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για αιώνες (ποιους, πότε και που;) ‘των Ελλήνων οι κοινότητες, πλάθανε την εθνική συνείδηση’, άρα ‘γιατί όχι και τώρα’. Ομολογώ ότι έχω υπόψη μου καμιά εικοσαριά αιώνες που δεν τους ταιριάζει αυτή η περιγραφή, αλλά κάτι παραπάνω θα ξέρει ο κατά τα άλλα συμπαθέστατος Νέστορας της συνέντευξης. Γι’ αυτό ίσως και απαντά στην τελευταία ερώτηση, τι θα ήθελε να γραφτεί κάποια στιγμή κάτω από το όνομά του, ως εξής: ‘Τίποτα δεν θέλω. Έχω αφήσει παραγγελιά, δεν θέλω μνημεία. Δηλαδή, περιμένεις να δεις έναν ανδριάντα για να θυμηθείς τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, τους προσωκρατικούς φιλοσόφους; Περιμένεις να δεις κανένα άγαλμά τους; Έχεις τα έργα τους.’ Μετά λοιπόν τον Αριστοτέλη, τον Πλάτωνα, τον Σωκράτη, τους προσωκρατικούς και τα έργα τους, έχουμε - με την πιθανή μεσολάβηση των οπλαρχηγών του '21, που είδαμε παραπάνω - τον Μανώλη Γλέζο.

Θα μπορούσα να πω πολλά, αλλά θα περιοριστώ να πω ότι αν αυτή είναι η εναλλακτική, new age δημοσιογραφία του κυρίου Θεοδωράκη ευχαριστώ αλλά δεν θα πάρω. Και αν αυτή είναι η αριστερή διανόηση της Ελλάδας του 2010, επίσης δεν θα πάρω.

9 σχόλια:

Prokopis Doukas είπε...

Αγαπητέ, αν και σε βρίσκω λίγο σκληρό με τον Θεοδωράκη (κάνει και συνεντεύξεις προσώπων που έρχονται στην επικαιρότητα, ακόμα κι αν είναι και γνωστά πρόσωπα - άρα εφόσον έγινε ο ντόρος με το επεισόδιο με τον Γλέζο, "νομιμοποιείται" να ζητήσει την άποψη του), θα συμφωνήσω γενικώς - και δυστυχώς...

Ανώνυμος είπε...

Πρώτη φορά γράφω σε αυτό το blog, αλλά σε διαβάζω συχνά και έχω να πω τα καλύτερα.

Ως προς τη συνέντευξη του Γλέζου, τη διάβασα 2 φορές και νόημα δεν έβγαλα. Δεν είχε συνειρμό στα λεγόμενά του, ανακάτεψε τις αριστερές ιδέες με το police που μας κληρονόμησαν οι δυτικοί και το γλυκό του κουταλιού που πρόσφερε στον ΜΑΤατζή.Δεν ξέρω αν είναι η ηλικία,στην οποία φυσιολογικά (μπορεί να) εμφανίζεται η τρικυμία της σκέψης. Αλλά είναι κρίμα να χρησιμοποιούνται οι ιστορικές προσωπικότητες ως καταναλωτικό προϊόν από τα ΜΜΕ.

Όσο για τον Θεοδωράκη, αν και παρακολουθώ "φανατικά" τις εκπομπές του, η εικόνα που έχω για την περσόνα του είναι "too good to be true".

gerasimos είπε...

Προκόπη μπορεί εσύ να με βρίσκεις λίγο σκληρό, αλλά έχω μπουχτίσει με όλο αυτό το και καλά 'εναλλακτικό' περιτύλιγμα με το οποίο μας σερβίρονται τα ίδια, γνωστά, κρύα 'πιάτα' από διάφορους συναδέλφους σου.

BlondeElena καλωσήρθες (ως σχολιάστρια) και σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Βρίσκω πολύ εύστοχη την επισήμανσή σου για τη χρήση προσωπικοτήτων ως προϊόντων προς κατανάλωση από τα ΜΜΕ, η οποία κάποιες φορές, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχει ως συνέπεια να εκτίθενται τόσο ο δημοσιογράφος όσο και η επιλεγμένη προς 'πώληση' προσωπικότητα.

Meropi είπε...

Στενοχωριέμαι κάθε φορά που βλέπω το Μανώλη Γλέζο να αναλώνει έτσι τον εαυτό του στο βωμό της δημοσιότητας.

Ανώνυμος είπε...

Έχει δίκιο ο Προκόπης Δούκας. Και εντέλει, καλύτερα θα ήταν ο Μ. Γλέζος να γυρίζει στα σχολεία και να μιλάει στους πιτσιρικάδες για μια απίστευτη νύχτα στην Ακρόπολη και για την προβολή της στο σήμερα αντί να την κονταίνει εκείνη τη νύχτα, θυσία στο αναλώσιμο σήμερα. Καλύτερα να έμενε νέος, ωραίος και αψέκαστος...

gerasimos είπε...

Μερόπη είναι γλυκό το πιοτό της δημοσιότητας...

antiphono αν έλεγα ότι θα ήταν καλύτερα ο Μανώλης Γλέζος να καθόταν στο σπίτι του να μελετήσει λίγη ιστορία της Αναγέννησης ή του Διαφωτισμού - γιατί από... police ξέρει - θα ακουγόμουν πολύ 'σκληρός' (που λέει και ο Προκόπης);

fpboy είπε...

1. ο Θοδωράκης έχει δικαίωμα να πέρνει συνέντευξη σε όποιον θέλει.
Η δουλειά του και στο protagon και γενικά, νομίζω οτι είναι εξαιρετική.

2. ο κύριος Γλέζος είναι ένας παππούλης. Μεγάλωσε αλλοιώς, σκέφτεται αλλοιώς. Δεν καταλαβαίνει το σήμερα ο παππούλης, τον ακούμε σαν γέροντα,
όχι γιατί έχει δίκιο.
Δίκιο έχει ο Ρεν.

3. Δεν είναι οτι είσαι ''σκληρός'',
είναι οτι έχεις θυμό μέσα σου.

gerasimos είπε...

1. Βρίσκω ότι η δουλειά του κύριου Θεοδωράκη έχει εξαιρετικό περιτύλιγμα. Αυτή καθεαυτή δεν τη βρίσκω καθόλου εξαιρετική.

2. Βαρέθηκα να μου σερβίρονται γέροντες και γενικά τα ίδια και τα ίδια σε 'εναλλακτικά', ελκυστικά περιτυλίγματα.

3. Ναι, έχω θυμό μέσα μου διότι νιώθω ότι υποτιμάται η νοημοσύνη μου από τον κύριο Θεοδωράκη και την εφημερίδα του.

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

Γενικά δεν βλέπω Ελληνική τηλεόραση άρα ούτε και τον Σταύρο Θεοδωράκη, παρόλο που είναι αξιόλογος, αλλά αυτό που έπαθε ο Μανώλης Γλέζος είναι πολύ χοντρό.