22 Νοε 2009

Τα ρεμάλια ήρωες

Σήμερα έκανα μια βόλτα στο Μοναστηράκι. Στην είσοδό του, ο Νίκος Κοεμτζής πίσω από ένα τραπεζάκι με βιβλία απλωμένα, αντίτυπα του βιβλίου του. Μπροστά στο τραπεζάκι ένα νεαρό ζευγάρι έχει σταθεί και του μιλά. Ή μάλλον ο Κοεμτζής παραδίδει διδάγματα στην κοπέλα 'σε λόγο σχεδόν έμμετρο', όσo ο νεαρός της συνοδός βιντεοσκοπεί, με δέος και συστολή, την όλη διδασκαλία από το σοφό δολοφόνο με μια μικρή κάμερα. Αυτή είναι η Ελλάδα που τρέφεται με την ίδια της την παρακμή, σκέφτομαι, βλέποντας το νεαρό ζευγάρι να θαυμάζει μπροστά στον διάσημο φονιά ρουφώντας τα κηρύγματά του. Τον Νίκο Κοεμτζή τον έχρισαν ‘μικρό άρχοντα’, τον έκαναν αναγνωρίσιμο πρόσωπο, τον στήριξαν και υποστήριξαν δημοσίως, πάσχισαν να του επιτραπεί να πουλά νόμιμα, ως μικροπωλητής, τα βιβλία του. Ποιοι; Μεγαλόσχημοι πολιτικοί, μουσικοσυνθέτες, πανεπιστημιακοί, ηθοποιοί, δημοσιογράφοι. Δηλαδή όσοι, ‘επώνυμοι’ γαρ, νομίζουν ότι η χώρα αυτή τους ανήκει, ότι τους έχει παραχωρηθεί για να παίζουν τους κοινωνιολόγους, τους δικαστές, τους νομοθέτες, τους διαμορφωτές συνειδήσεων, αποφασίζοντας εν προκειμένω τι αποτελεί έγκλημα και τι κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Έχουν τη δύναμη να μυθοποιούν την ανθρώπινη βλακεία, να ηρωοποιούν τον κάθε θερμοκέφαλο. Κατάφεραν να αναδείξουν σε λαϊκό ίνδαλμα έναν τύπο που μαχαίρωσε τρεις ανθρώπους επειδή τόλμησαν να σηκωθούν να χορέψουν ένα ζεϊμπέκικο που είχε ‘παραγγείλει’ ο ίδιος. Μετέτρεψαν τον Κοεμτζή, εν μια νυκτί, σε ένα ιδιόμορφο, εντελώς νεοελληνικό είδος γκουρού. Παρουσιάζουν, οι ‘επώνυμοί’ μας, τους εκλεκτούς τους ως φυσιογνωμίες που με την απλότητά τους χαρίζουν διδάγματα – και όποιος δεν συνταράσσεται από τα βαθυστόχαστα μηνύματα του κάθε Κοεμτζή έχει ο ίδιος ελλειμματικές προσλαμβάνουσες –, βαφτίζουν ‘πολιτικές’ πράξεις εγκλήματα του κοινού ποινικού δικαίου, καταδικάζουν την άτιμη την κοινωνία και όχι τους θερμόαιμους μαχαιροβγάλτες για τους νεκρούς που αφήνουν πίσω τους. Γι’ αυτούς τους ‘επώνυμους’ που έχουν μετατρέψει τη χώρα αυτή σε προσωπικό τους καμβά, πάνω στον οποίο μεγαλουργούν κάνοντας ό, τι τους κατέβει, κανοναρχώντας, νομιμοποιώντας, αποφασίζοντας και διατάσσοντας, ο Κοεμτζής δεν υπήρξε ποτέ κοινός δολοφόνος. Πήραν τον άνθρωπο αυτόν και τον μετέτρεψαν, για να περάσουν δημιουργικά την ώρα τους ως γνήσιοι άνθρωποι του πνεύματος, σε εκφραστή μιας ιδεολογίας, σε υπερασπιστή μιας ολόκληρης κοινωνικής τάξης, σε πρωταγωνιστή μιας πανανθρώπινης σταυροφορίας ενάντια σε πάσης φύσεως ‘εξουσίες’. Ως ερασιτέχνες αντιεξουσιαστές, ως χομπίστες επαναστάτες της ταβέρνας, ως αρλουμπολογούντες τσιμπουκοφόροι, οι ‘επώνυμοί’ μας αποφάσισαν ότι ο Κοεμτζής θα γινόταν μια μορφή συμβολική. And the rest is history.

8 σχόλια:

Alexandros είπε...

Μην είσαι τόσο σκληρός. Όλοι ανεξαιρέτως αξίζουν την συγχώρεση. 23 χρόνια φυλακή έκανε. Τι χειρότερο να του συμβεί; Κανένας δεν τον χαρακτήρισε ήρωα, πάντως. Ούτε πρότυπο.

gerasimos είπε...

Αλέξανδρε δεν είπε κανείς να μην επανενταχθεί στην κοινωνία ο οιοσδήποτε πρώην κρατούμενος. Και αν αντιμετωπίζει δυσκολίες ή προβλήματα στην επανένταξή του, υπάρχουν υπηρεσίες, φορείς, οργανώσεις που μπορούν να τον βοηθήσουν. Από αυτό μέχρι να αναλαμβάνουν μερικοί αργόσχολοι διάσημοι να τον αναδείξουν, ξεχωρίζοντάς τον από χιλιάδες άλλους πρώην ή νυν κρατούμενους, σε sui generis περίπτωση για να περάσουν την ώρα τους, υπάρχει τεράστια, χαώδης απόσταση. Σκληροί μου φαίνονται αυτοί, που παίζουν με τους ανθρώπους σαν να τους ανήκουν, αδιαφορώντας για τις συνέπειες των πράξεών τους.

αθεόφοβος είπε...

Δεν τον έκανε κανένας ήρωα.
Απλά ο Σαββόπουλος με το εξαιρετικής ευαισθησίας τραγούδι του εξήγησε με ποιητικό τρόπο τους κώδικες τιμής που υπάρχουν σε αυτά τα στρώματα που μπορούν να φτάσουν στο φόνο υπερασπίζοντας κάτι που για μας είναι τελέιως αδιανόητο.

gerasimos είπε...

Όπως το πάρει κανείς. Πάντως τα δυο παιδιά που του έπαιρναν χθες συνέντευξη δεν τον έβλεπαν σαν κατώτερο 'στρώμα' αλλά σαν σοφό γέροντα, σαν ζωντανό θρύλο.

Meropi είπε...

Κι εγώ έχω την εντύπωση, όπως εσύ, ότι αποδώσανε στον Κοεμτζή θετικές ιδιότητες που δεν έχει. Κατά κάποιον τρόπο δικαιολόγησαν τους φόνους που διέπραξε. Δεν θα ξεχάσω και το εξής συμβάν. Μόλις βγήκε από τη φυλακή τον φιλοξένησε στο σπίτι του ένας μοναδικός φίλος που του είχε απομείνει. Και τι έκανε ο αθεόφοβος (όχι ο @φίλος μας ο blogger, ο Κοεμτζής)? Τα έφτιαξε με τη γυναίκα του φίλου του και κλέφτηκαν!!!!

gerasimos είπε...

Aν αληθεύει, ανήκει αναμφίβολα στα ανδραγαθήματά του ως ζωντανού θρύλου του νεοελληνικού φαντασιακού...

Locus Publicus είπε...

Είναι η βιομηχανία της προοδευτικότητας φίλε Γεράσιμε. Κάθε χαζοβιόλης βιβλίο και προβολή. (Ο Σαββόπουλος δεν τον προώθησε, απλά τον είδε καλλιτεχνικά ως "θέμα"). Αλλά η βιομηχανία υπάρχει.

Παραθέτω παράδειγμα ηλιθίου. Εκβιασμός για λεφτά, εκμετάλευση πελάτη του (Τσέκου), λίγο φυλακή και μετά στην "εξαργύρωση", με δεκαμελή ορχήστρα και αντάρτικα τραγούδια. Πολύ κωμικό.

http://www.espressonews.gr/default.asp?pid=79&catid=1&artID=863190

gerasimos είπε...

Aπίστευτα τα βρήκα όσα είδα στo άρθρο που παραπέμπεις... η νεοελληνική πραγματικότητα σε όλο της το θλιβερό μεγαλείο!