15 Απρ 2008

Η διπρόσωπη ηθική



Ανέκαθεν είχα την εντύπωση ότι στην Ελλάδα, η ηθική κάποιων μοιάζει μ' έναν απ' τους παλαιότερους θεούς των Ρωμαίων, τον Ιανό - ότι είναι δηλαδή διπρόσωπη. Το ίδιο και οι σχετικές αρχές και ευαισθησίες τους. Ενεργοποιούνται επιλεκτικά και θίγονται κατά περίπτωση. Όταν θα έπρεπε και θα μπορούσε να ασκηθεί κριτική βάσει κάποιων αναμφισβήτητων κριτηρίων προσβολής της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, όπως σε αυτήν την περίπτωση, δεν… τρέχει τίποτα. Όταν όμως, με πρόσχημα την ηθική διαπαιδαγώγηση των νέων - χριστιανική ή όποια άλλη - κάποιοι επιδεικνύουν μια ορισμένες φορές υποκριτική και αλλοτριωμένη ηθικοπλαστική στάση, σε περιπτώσεις όπως αυτή, αποκαλύπτεται ξεκάθαρα η διπροσωπία για την οποία μίλησα. Στην πρώτη περίπτωση πρόκειται για νεανικό περιοδικό ευρύτατης κυκλοφορίας, το εξώφυλλο του οποίου θα δουν, κατά πάσα πιθανότητα, αρχικά τουλάχιστον πολύ περισσότερα εφηβικά και νεανικά μάτια απ’ όσα το μυθιστόρημα της δεύτερης. Ένα μυθιστόρημα μάλιστα που έχει βραβευτεί αλλά και μεταφραστεί σε διάφορες άλλες γλώσσες, πλην της ελληνικής. Αν κάποιος μιλήσει για το εξώφυλλο της πρώτης περίπτωσης και για το πόσο απαράδεκτο και προσβλητικό θα μπορούσε να θεωρηθεί από κάθε άποψη - αισθητικά, ηθικά, αλλά και από την άποψη της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και του στοιχειώδους γούστου -, μπορεί και να κατηγορηθεί από κάποιους δήθεν «προχωρημένους» δημοσιογράφους ή και εκδότες της μόδας ως οπισθοδρομικός, συντηρητικός ή ό, τι άλλο. Αν όμως επιχειρήσει να υπερασπιστεί τη συγγραφέα του μυθιστορήματος, κάποιοι νέας κοπής ελληνοχριστιανοί μπορεί και να σπεύσουν να τον καταδικάσουν στο… πυρ το εξώτερον. Καθόλου άσχημα, αν σκεφτούμε ότι στα καζάνια της ελληνορθόδοξης κολάσεως θα έχει μια χαρά παρέα, ανθρώπους δηλαδή όπως ο Νίκος Καζαντζάκης, ο Ιωάννης Συκουτρής και άλλους… «αμαρτωλούς», καταδικασθέντες κατά καιρούς από την Εκκλησία της Ελλάδος και κάποιους πιστούς της.

12 σχόλια:

Βάσκες είπε...

Δίκιο απόλυτο Γεράσιμε. Δεν ξέρω βέβαια αν είναι μόνο ενδημικό το φυτό.

Ευτυχώς το σύστημα προέβλεψε την έφεση!

Αλληλούια.

gerasimos είπε...

βάσκες δε νομίζω ότι έχει τόση σημασία αν η διπροσωπία αυτή συναντάται και αλλού, εκτός Ελλάδας. Σημασία έχει ότι τη βλέπουμε και βιώνουμε τις συνέπειές της ΚΑΙ στην Ελλάδα. Βλέπουμε απ' τη μία έναν υποκριτικό και επιλεκτικό καθωσπρεπισμό και απ' την άλλη την ασυγκράτητη άνοδο της ασημαντότητας και της χυδαιότητας. Αλλά και καθημερινά την αρμονική συνύπαρξη αυτών των δυο σε όλο της το μεγαλείο.

fevis είπε...

Είπαμε... Ζούμε στην Χώρα του Ποτέ Ποτέ...:-)

guerrero7,62 είπε...

Αυτο το συστημα με τις αγωγες σε βιβλια,ειναι μεγαλη παπαρια.Ισως θα επρεπε να αρχισω και εγω αγωγες για ενα σωρο βιβλια που αγορασα και μετα εκλαιγα τα λεφτα μου.
Οσο για την ηθικη των νεων που κινδυνευει απο το συγκεκριμενο βιβλιο...ε ρε γλεντια!!
Ομως εχει δικιο ο κ.Πλευρης,αν αποσυρθει το εν λογω βιβλιο η νεολαια θα διασωθει καθως θα διαβαζει μονο ηθικοπλαστικα περιοδικα και αρθρα με θεματα οπως:
-Πως κανεις τις καλυτερες πιπες
-Φαε τον γκομενο/α της κολλητης/του σου
-Βαζελινη ή αγνο προβιο βουτυρο;
-Οδηγιες για καλυτερες παρτουζες
και αλλα τετοια ηθικοπλαστικα.
Οσο για την φωτογραφηση της κ.Μπαρμπα με την κορη της εντελως θλιβερη οπως σωστα γραφουν οι επισκεπτες στο ιστολογιο που μας παρεπεμψες.
Επισης η Μακεδονια ειναι ελληνικη(ασχετο)

gerasimos είπε...

fevis για να μην ξεχνιόμαστε..

guerrero 7,62 όντως, περιοδικά όπως της ανάρτησης βρίθουν από άρθρα γύρω από το σεξ, το σεξ και το... σεξ. Αλλά δεν είδα κανέναν να τους ασκήσει δημόσια κριτική ή να δηλώσει δημοσίως την δυσαρέσκειά του. Πόσο δε διώξεις ή δικαστικές διαταγές.

tractatus είπε...

Ηθελα και νάξερα τελικά η εκκλησία παίρνει θέση για το σύμφωνο οτι πρόκειται περι πορνείας....ο Πλεύρης δεν καταλαβαίνει το δικέφαλο..π...ς, οι αστυνομικοί που χτυπούν πρόσφυγες ή φοιτητές μέχρι αναισθησίας, τα ομόλογα που ξεχνιούνται, οι Πακιστανοί και μια σειρά άλλα που φυσικά αναγγέλλονται απο τη κάθε μια TV persona ως ρεπορτάζ ή δελτίο....
όλοι αυτοί οι ηθικολόγοι δεν έχουν να πουν κάτι για τις εκπομπές(sic)που λανσάρονται οι SEX και life style ντίβες που προάγουν τα κανάλια. Για όλα αυτά οι 'αρμόδιοι' κάνουν μόκο εκ συστήματος, όντας στο ίδιο σύστημα που τους εξυπηρετεί. Αραγε πρόκειται για ιανούς ή απλά για συντεχνίες;

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ Γεράσιμε και στις δύο περιπτώσεις -στην υπόθεση της φωτογράφησης και αυτήν της αγωγής- κάθε νοήμων άνθρωπος αναμένεται να αγανακτήσει και να εναντιωθεί προς την κυρίαρχη μαζική κουλτούρα και επιβολή τρόπων σκέψης. Και είναι τόσο μαζική αυτή η mainstream culture που τελικά φθάνεις να μένεις μόνος, γνήσιος εκπρόσωπος της γενιάς του ατομικισμού της απόγνωσης και να σκέφτεσαι με τα λόγια του Καζαντζάκη "η επικοινωνία μου με τον κόσμο έχει γίνει εσωτερικός μονόλογος"

gerasimos είπε...

tractatus ποιος το ξέρει..

balloon μου θύμισες ένα τραγουδάκι που έλεγε 'πιο καλή η μοναξιά...' ;-)

Ανώνυμος είπε...

Ακριβώς!

Seagull είπε...

Ξεκίνησα να γράψω ένα σχόλιο (και) στη δική σου την ανάρτηση αυτή, όπως και σε άλλων που ασχολούνται με το ίδιο θέμα. Καθώς, όμως, διαπίστωσα πως το σχόλιό μου γινόταν ιδιαίτερα μακροσκελές και ουσιαστικά «αυτονομήθηκε», αποφάσισα, τελικά, να το αναρτήσω στο δικό μου ιστολόγιο, ως ιδιαίτερη ανάρτηση. Εν γνώσει, λοιπόν, του ότι δεν είναι και τόσο «κομψό» εκ μέρους μου να παραπέμπω σε δικές μου αναρτήσει, επίτρεψέ μου να το κάνω:
http://seagullstefanos.blogspot.com/2008/04/blog-post_19.html
Αν, παρ’ ελπίδα, κακίζεις και διαφωνείς με αυτή μου τη συμπεριφορά, ειλικρινά δεν θα είχα κανένα πρόβλημα να διαγράψεις το παρόν σχόλιό μου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σ’ ευχαριστώ που έγινε και η δική σου η ανάρτηση, αφορμή για να σκεφτώ, να προβληματιστώ και να καταλήξω(;) στο προαναφερθέν δικό μου κείμενο.

Ανώνυμος είπε...

Αν όντως η ηθική είναι διπρόσωπη όπως τη χαρακτηρίζεις, τότε γιατί τα μέχρι τώρα σχόλια(όχι μόνο στο δικό σου μπλογκ) συμμερίζονται τη δική σου άποψη επι του θέματος, και μάλιστα τόσο πολεμικά ;

Είναι άραγε στα μπλόγκ τελείως ανάστροφη η κατάσταση απο την πραγματικότητα ;

Ανώνυμος είπε...

μάλλον το mainstream δεν έχει εκπροσώπους