30 Ιαν 2009

Ένας άνθρωπος για όλες τις δουλειές

Τι σχέση θα μπορούσε ποτέ να έχει ένας γλωσσολόγος με μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση; Ασφαλώς καμία. Εκτός αν λέγεται Γεώργιος Μπαμπινιώτης. Και αν έχει, μεταξύ πολλών άλλων, θητεύσει επί σειρά ετών στο πατάρι - άξιζε όμως, απ' ό,τι φάνηκε, τον επικοινωνιακό κόπο αυτό το στρίμωγμα στο πατάρι - του 'Ομιλείτε ελληνικά' ως η φωνή του ειδήμονα, του φωτεινού παντογνώστη που φωτίζει παίκτες και παρουσιάστρια σε κρίσιμες στιγμές του παιχνιδιού, φέρνοντάς τους στον δρόμο των ορθών ελληνικών. Αλλά και αν έχει συγγράψει λεξικά, τα οποία βεβαίως διαφημίζονται και μέσω internet από την Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης 'Kέντρο Λεξικολογίας' - φαντάζομαι μόνο ένας ικανότατος γλωσσολόγος θα κατάφερνε να βρει ένα τόσο άσχημο όνομα. Τα οποία λεξικά έχουν μπει σε κάθε ελληνικό σπίτι μέσω προσφορών εφημερίδων και καλού μάρκετινγκ εν γένει, παρά το ότι υπάρχει το περιεκτικότερο και αρτιότερο επιστημονικά Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών του Aριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Όμως ο κύριος Μπαμπινιώτης, μέσω της επιστήμης όχι μόνο της φιλολογίας ή της γλωσσολογίας αλλά και των δημοσίων σχέσεων - βλέπετε στη σύγχρονη Ελλάδα οι δημόσιες σχέσεις έχουν αναχθεί σε επιστήμη - κατάφερε να μπει το όνομά του στο στόμα κάθε Έλληνα ως συνώνυμο της γλωσσικής ευρυμάθειας και της επιστημοσύνης και να καθιερωθεί ως o εθνικός μας γλωσσογνώστης. Μπράβο του που τα κατάφερε. Αλλά εξακολουθώ να αναρωτιέμαι, τι σχέση μπορεί να έχει ένας γλωσσολόγος-σελέμπριτι με μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Και απάντηση δε βρίσκω.

12 σχόλια:

Dora Tsirka είπε...

Να απαντήσω εγώ; Καμία, κατά την ταπεινή επιστημονική μου άποψη. Τώρα, το επιστήμων κοινής αποδοχής του άρθρου όπου παραπέμπεις, αφορά μάλλον μερικούς πολιτικούς και κάποιους νότιους διαπλεκόμενους καθηγητάδες...

gerasimos είπε...

Dora Tsirka όχι επιστήμονα αλλά 'προσωπικότητα' κοινής διαπλοκής εε συγνώμη αποδοχής ήθελα να πω αποκαλεί τον κο Μπαμπινιώτη το άρθρο. Ο οποίος φαίνεται να γνωρίζει άψογα όχι μόνο τα νέα ελληνικά αλλά ΚΑΙ την καθαρεύουσα, δηλώνοντας ότι αποδέχτηκε την πρόταση του υπουργού Παιδείας να αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 'εκτιμώντας την κρισιμότητα της καταστάσεως...'. Τώρα πώς και γιατί προτάθηκε σε έναν πανεπιστημιακό, δηλαδή σε κάποιον προερχόμενο από την τριτοβάθμια εκπαίδευση να αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης...

fidelio είπε...

Gerasime..

Κανω την εξής σκέψη: στην αρχαια Ελλαδα δεν γινόταν διάκριση ανάμεσα σε ειδημονες πολιτικους επαγγελματιες και απλους πολιτες μη-αρμοδιους να αποφασίσουν για οτιδήποτε.

Σήμερα μαλλον ταυτίζουμε δύο πράγματα: την γνώση με την απόφαση. Θεωρουμε στην πολιτικη οτι αυτος που εχει γνωση, μπορει να αποφασισει καλυτερα. Αλλα η πολιτικη δεν ειναι διαχειριση γνωσης (αλλιως θα ήταν ενα τεχνοκρατικο ζήτημα, που εν ολίγοις μοιαζει να ειναι σημερα) ειναι επιλογή πορείας. Εχουμε τη γνώση, αλλα πρεπει να αποφασίσουμε προς ποια κατευθυνση θα την χρησιμοποιήσουμε. Μαλλον ο κυριος Μπαμπινιώτης χρησιμοποιεί το "κυρος" που έχει αποκτήσει μεσω της τηλεόρασης κυρίως για να μας πείσει ότι, επειδή είναι επιστημονας γλωσσολόγος, είναι και ο καθ' υλην αρμόδιος να αποφασίσει για τις μεταρριθμίσεις. Ή απλώς είναι ένα όνομα ικανό να "καθαγιάσει" στα μάτια μας τις οποιες αλλαγες..

gerasimos είπε...

fidelio ο Sir Francis Bacon, Βρετανός φιλόσοφος και πολιτικός της εποχής της Αναγέννησης είχε πει το περίφημο 'η γνώση είναι δύναμη': δύναμη πολιτική, κοινωνική, κάθε είδους. Στην Ελλάδα βεβαίως αυτό το 'γνώση' σημαίνει και γνώση (γνωριμία) των κατάλληλων ανθρώπων...

Prokopis Doukas είπε...

Ήδη "σφάχτηκαν" Βερέμης και Μπαμπινιώτης... Ωραία άρχισε ο διάλογος για την παιδεία...

:-/

gerasimos είπε...

Prokopis Doukas δυο - άσχετοι με την παιδαγωγική και με την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση - γάϊδαροι μαλώνουνε σε ξένο αχυρώνα.

MAXIMUS είπε...

Δεν ξέρω αν οι γνώσεις του κυρίου Μπαμπινιώτη, η επιστημονική του δράση καθώς και το συγγραφικό του έργο αρκούν για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας τέτοιας θέσης, το παρελθόν όμως μας διδάσκει ότι μάλλον θα είναι άλλη μια προσωπικότητα-τηλεοπτική περσόνα που θα απομυθοποιηθεί πολύ σύντομα, όπως τόσοι και τόσοι άλλοι που μας απογοήτευσαν. Μάλλον οι πολλές περγαμηνές αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα!

Analytis είπε...

Από πότε ένα άνθρωπος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν μπορεί να έχει όχι μόνο άποψη, αλλά και αντικειμενική άποψη για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Σάμπως δεν είναι ικανός να κρίνει το επίπεδο των πρωτοετών φοιτητών που βλέπει μπροστά του κάθε χρόνο; Σάμπως δεν μπορεί να αναρωτηθεί με βάση αυτό τι αλλαγές πρέπει να γίνουν έτσι ώστε να βλτιωθεί αυτό που βλέπει μπροστά του κάθε Οκτώμβρη στους πρωτοετείς; Θα λεγα μάλιστα ότι ένας πανεπιστημιακός είναι πολύ πιο ικανός να το πράξει απ'ότι ένας δάσκαλος του δημοτικού, ή ένας καθηγητής γυμνασίου/λυκείου.

Πρέπει δηλαδή να μην επικοινωνούνε εκπαιδευτικά οι τρείς βαθμίδες; Να μην αφορά καθόλου δηλαδή την δεύτερη τι σοι παιδιά της στέλνει η πρώτη, και να μην αφορά καθόλου την τρίτη τι σοι παιδιά της στέλνει η δεύτερη; Αντιθέτως, σε θέματα παιδείας είναι η top-down προσέγγιση που είναι η σωστότερη (καθορίζουμε τι είδους πολίτες θέλουμε στα 22 τους, και αναλόγως φτιάχνουμε τις προηγούμενες βαθμίδες, όχι το αντίστροφο!)

Σε λίγο θα μας πείτε κιόλας ότι αν είσαι πανεπιστημιακός δεν έχεις δικαίωμα να μιλάς για την παιδεία...

Και τι σας πείραξε το λεξικό; Τι θέλετε να πείτε δηλαδή; Ότι αν το λεξικό του ήταν κάκιστο και δεν το αγόραζε κανείς, θα ήταν ήταν...καλύτερος να χειριστεί το ζήτημα;

Ώρες ώρες δεν καταλαβαίνω το νόημα κάποιων σχολίων...

Το πως θα τα πάει δεν το ξέρουμε. Θα συμφωνήσω ότι η επιλογή ενός πανεπιστημιακού φιλολόγου δεν φαίνεται και η καλύτερη, σαφέστατα όχι όμως με τέτοια επιχειρήματα.

Γιατί αν το καλοσκεφτείτε, κανένας από μόνος του δεν είναι κατάλληλος να αποφασίσει για την παιδεία, γιατί ο καθένας έχει τον στενό επιστημονικό του "τομέα". Πολλοί θα λεγαν ότι ένας πανεπιστημιακός από τον χώρο της παιδαγωγικής θα ήταν η καλύτερη λύση, αλλά και αυτός καμμία ιδέα δεν θα μπορούσε να έχει για το πως να διαμορφώσει την δευτεροβάθμια εκπαίδευση έτσι ώστε να ανταποκρίνεται ΚΑΙ στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας, ΚΑΙ στις διαεπιστημονικές απαιτήσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κ.ο.κ

Η καλύτερη απάντηση λοιπόν δεν είναι ένα άτομο, αλλά περισσότερα. Ας ορίστούν 5 άνθρωποι, ένας του παιδαγωγικού για την αγωγή, ένας οικονομολόγος για την αγορά εργασίας, και από ένας φυσικομαθηματικός και φιλόλογος που θα καλύπτουν τις δυο μεγάλες πτέρυγες της επιστήμης (θετικές και φιλοσοφικές) και ας καθίσουν αυτοί οι 5 και ας φτιάξουν ένα σύστημα εκπαίδευσης από την αρχή (νηπιαγωγείο) μέχρι το τέλος (πανεπιστήμιο) το οποίο να καλύπτει και τις παιδαγωγικές ανάγκες, και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, και τις ανάγκες του κάθε επιστημονικού χώρου ξεχωριστά.

Από αυτή την άποψη ο κ.Μπαμπινιώτης είναι μόνο το 1/5 του παζλ. Χρειαζόμαστε και μερικά ακόμα.Ή, για να το θέσω διαφορετικά, είναι ο άνθρωπος που του ανέθεσαν να κάνει ΔΙΑΛΟΓΟ με τα άλλα 4/5,να μαζέψει τις προτάσεις τους, να τις συνδυάσει και να βγάλει ένα αποτέλεσμα. 'Η τέλος πάντων έτσι θα πρέπει να σκεφτεί για το ζήτημα. Άντε να δούμε αν θα τα καταφέρει, ή είναι απλά ένας φιλόλογος που είναι χαμένος στη...μετάφραση

gerasimos είπε...

MAXIMUS ιδίως όταν αυτές οι περγαμηνές - οι όποιες περγαμηνές - προέρχονται από χώρους άσχετους με την δουλειά που πρέπει να γίνει.

Analytis υπάρχει και η επιστήμη της παιδαγωγικής, πολύ συναφέστερη νομίζω με την όποια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση απ' ό,τι η γλωσσολογία.

Ασφαλώς και μπορεί να έχει άποψη ένας πανεπιστημιακός, αλλά ούτε ζει ούτε γνωρίζει εκ των έσω τα προβλήματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης - ιδίως ένας πανεπιστημιακός μιας κάποιας ηλικίας όπως ο κος Μπαμπινιώτης, που φαίνεται ότι του αρέσει να μιλάει ακόμη στην καθαρεύουσα.

Όσον αφορά στα λεξικά του, το ίντερνετ μάρκετινγκ που τους γίνεται απλώς αποτελεί ένα ακόμη δείγμα της μαρκετίστικης αντίληψης των πραγμάτων που τον χαρακτηρίζει, η οποία δεν ταιριάζει νομίζω σε έναν Πρόεδρο του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Βεβαίως, συμφωνώ ότι χρειάζεται ομαδική δουλειά, από ανθρώπους όμως όχι γνωστούς από την τηλεόραση ή από το επιτυχημένο μάρκετινγκ των λεξικών τους - και υπενθυμίζω ότι ο κος Μπαμπινιώτης τοποθετήθηκε Πρόεδρος, δεν αποτελεί απλώς κομμάτι κάποιου διεπιστημονικού παζλ - αλλά γνώστες των προβλημάτων της ελληνικής εκπαίδευσης και των τριών βαθμίδων.

phlou...flis είπε...

Μα απολύτως καμία. Είναι από αυτούς που αυτοχαρακτηρίζονται ως γνώστες των εκπαιδευτικών θεμάτων, που δηλώνουν πως υπηρέτησαν την εκπ/ση από όλα τα πόστα και άρα την κατέχουν από μέσα κι απέξω. Συνέπεια αυτού, να αυτοχαρακτηρίζονται ως ερμηνευτές της πραγματικής βούλησης του ...λαού. Και φυσικά θα έχεις διαβάσει πως ο διάλογος ...άρχισε ήδη, με αλληλοκαρφώματα ανάμεσα στον βερέμη και Μπαμπινιώτη.

gerasimos είπε...

phlou...flis στην Ελλάδα ό,τι δηλώσεις είσαι, κι αν επιπλέον έχεις και ταλέντο στη διαπλοκή δε σε κουνάει κανένας.

balloon είπε...

Η κριτική προς τον κ.Μπαμπινιώτη, επίσης, αφορά και στο γεγονός ότι το προηγούμενο καλοκαίρι οικειοποιήθηκε τον προάυλιο χώρο του Αρσακείου Ψυχικού για να τελέσει τη δεξίωση για το γάμο της κόρης του που πραγματοποιήθηκε στο ναό που βρίσκεται εκεί. Αυτή είναι άλλη μία διάσταση του όρου του ασύλου της αυθαιρεσίας των πνευματικών ιδρυμάτων της χώρας μας;