9 Οκτ 2008

Yπό κατάληψη ή υπό εγκατάλειψη;

Βλέπω σε σημερινό δημοσίευμα της Μακεδονίας ότι εβδομήντα σχολεία σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων τα σαράντα* στη Θεσσαλονίκη τελούν υπό κατάληψη. Τα αιτήματα των μαθητών; Υπάρχει μεγάλη γκάμα. Κάποιοι λέγεται ότι διαμαρτύρονται για την τυρόπιτα, που είναι στρογγυλή και δεν ξέρουν από που να αρχίσουν να τρώνε. Άλλοι πάλι για λιγότερο φαιδρά πράγματα όπως ακατάλληλα κτίρια, ελλιπείς εγκαταστάσεις και αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία. Άλλες πάλι φορές τα αιτήματα θα τα έλεγα διφορούμενα, όπως να μην απαγορεύεται η χρήση κινητών στα σχολεία, κάτι το οποίο νομίζω θα σήκωνε αρκετή συζήτηση. Όπως κι αν έχουν τα αιτήματα νομίζω ότι ίσως έχει γίνει κάτι σαν μόδα, αρχομένου του σχολικού έτους να βρίσκονται αφορμές, φανταστικές ή πραγματικές, στρογγυλές τυρόπιτες ή η κακή κατάσταση των τουαλετών προκειμένου να ξεκινούν οι καταλήψεις σχολείων. Αν και στο βαθμό που πρόκειται για μόδα, για ένα γαϊτανάκι, μια σκυτάλη που περνάει κάθε σχολική χρονιά σε καινούργια χέρια, θα έλεγα ότι κακώς γίνονται αυτές οι καταλήψεις, οι οποίες εν τέλει αποβαίνουν σε βάρος των ίδιων των μαθητών που χάνουν μαθήματα και μετά αναγκάζονται - μαζί με τους καθηγητές τους - να 'τρέχουν' για να καλύψουν τη χαμένη διδακτέα ύλη. Αν ΔΕΝ πρόκειται απλώς περί μόδας αλλά υπάρχουν προβλήματα που χρονίζουν και ταλαιπωρούν μαθητές και εργαζόμενους στα σχολεία, πρωτοβουλίες για κινητοποιήσεις θα έπρεπε να παίρνονται περισσότερο από εργαζόμενους και γονείς, όχι τα παιδιά. Τα οποία παιδιά ήδη από αυτή τη μικρή ηλικία πέφτουν θύματα και έχουν εγκαταλειφθεί νομίζω στο έλεος μιας ψευτοαριστεριστικής υποκουλτούρας εύκολων και πολλές φορές καιροσκοπικών κινητοποιήσεων που επικράτησε στην Ελλάδα από τη μεταπολίτευση και ύστερα. Πρόκειται για την ίδια, ψευτοπολιτική υποκουλτούρα που τα οδηγεί λίγο αργότερα να καταλήγουν είτε έτσι είτε αλλιώς. Πάντως το Dreamer των Supertramp εξακολουθεί να παίζει στα ηχεία του blog, αφιερωμένο στα παιδιά εκείνα που δεν εκφράζουν ούτε εξαντλούν τον ριζοσπαστισμό τους και τους οραματισμούς τους με καταλήψεις γύρω από στρογγυλές τυρόπιτες στο σχολείο και αργότερα, στο πανεπιστήμιο πίσω από παραλληλόγραμμους πάγκους με κομματικά φυλλάδια ως μικροπωλητές - ή καλύτερα μεταπράτες - ετοιμοπαράδοτων ιδεολογιών.

*Όσον αφορά στα σαράντα σχολεία της Θεσσαλονίκης που τελούν υπό κατάληψη και όχι μόνο αυτά, δε θα μου προξενούσαν περιέργεια αποκαλύψεις για ακατάλληλα κτίρια, ελλείψεις διδακτικού προσωπικού και όσα άλλα. Ανακάλυψα ότι Αντινομάρχη Παιδείας και Αθλητισμού έχει η Θεσσαλονίκη τον κύριο Διονύση Ψωμιάδη, αδελφό του γνωστού μας νομάρχη. Ο οποίος φαίνεται να ασχολείται
πολύ περισσότερο με τον αθλητισμό και συγκεκριμένα με το ποδόσφαιρο απ' ό, τι με την παιδεία. (Ψάχνοντάς τον στο Goοgle είχα αμέτρητα αθλητικά αποτελέσματα όπως αυτό που μόλις είδατε, αλλά ΟΥΤΕ ΕΝΑ σχετικό με παιδεία.) Και κάτι τελευταίο: ο μεν Διονύσης προέρχεται από το ΠΑΣΟΚ, ο δε Παναγιώτης από τη Νέα Δημοκρατία...

15 σχόλια:

elli_auth είπε...

αν και χαίρομαι που βλέπω ότι τα παιδιά( έστω κάποια) θέλουν να αλλάξουν κάποια πράγματα στην εκπαιδευτική τους πραγματικότητα, δεν πιστεύω ότι σ'αυτήν την ηλικία μπορούν να κάνουν καταλήψεις( και να κατανοούν τη σημασία τους), να χάνουν πολλές ώρες μαθημάτων...
θα χρησιμοποιήσω τα λόγια της Σώτης Τριανταφύλλου που με βρίσκουν σύμφωνη και η οποία
"τάσσεται ενάντια στις μαθητικές καταλήψεις υποστηρίζοντας ότι είναι υποκινούμενες από παράγοντες εξωσχολικούς. Τονίζει κατηγορηματικά ότι τα δεκαπεντάχρονα παιδιά δεν μπορούν να παίρνουν τέτοιες αποφάσεις και ούτε μπορούν να μεταρρυθμίζουν την εκπαιδευτική πολιτική. Θεωρεί, λοιπόν, ότι ο ρόλος των παιδιών είναι να διαβάζουν διότι δεν μπορεί να εξεγείρεται κάποιος αν δεν ξέρει γράμματα. Σε αντίθετη περίπτωση τα αποτελέσματα είναι αυτά που έχουμε για παράδειγμα σε κάποιες αφρικανικές χώρες, δηλαδή οι δημοκρατίες που εγκαθιδρύονται μετά την αποικιοκρατία να είναι χειρότερες από την αποικιοκρατία, διότι οι άνθρωποι δεν είχαν τον στοιχειώδη πολιτισμό"
Αν όμως τα παιδιά κατέβαιναν στους δρόμους με ΑΙΤΗΜΑ την κατάργηση της απαράδεκτης παραπαιδείας θα ήμουν πλάι τους!

mariana είπε...

Μήπως ξέρουν αυτά τα παιδιά τι θέλουν; Μήπως ξέρουν κάποιο καλύτερο σύστημα;

phlou...flis είπε...

Οντως οι καταλήψεις έγιναν κάτι σαν η ...μόδα του Οκτωβρίου. Τα σχολεία και τα "Συντονιστικά" παρασύρουν και συμπαρασύρουν. Στις περισσότερες των πριπτώσεων δεν τηρούνται οι "αναγκαίες" διαδικασίες (πχ συνέλευση και ψηφοφορία). Ομάδες των 5 αποφασίζουν (κι εγώ μπορώ να βάλω ένα λουκέτο και να κάνω κατάληψη). Δε λέω, υπάρχουν και σοβαρότατοι λόγοι για κινητοποιήσεις (πχ πολυπληθή τμήματα, αναβάθμιση της τεχνικής εκπ/σης που πάεικατά διαόλου -αν δεν έφτασε κιόλας, το [ερ'ιφημα 5% κ.ά.). Τώρα αυτά τα γελοία περί ...τυρόπιττας, ε δε θέλω να τα ξανακούσω. Ας έχουμε και μια αίσθηση χιούμορ.
Οι καταλήψεις είναι υποκινούμενες, το γράφω και το υπογράφω. Από την ΚΝΕ και -χωρίς να είμαι απόλυτα σίγουρος- από τον Συνασπισμό. τα άλλα δυο κόμματα ασχολούνται κυρίως με τους φοιτητές.
Οι γονείς είναι ΑΜΕΤΟΧΟΙ. Στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν γνωρίζουν καν. Ελαχιστότατοι ενδιαφέρονται, μιας και έχουν εξασφαλισμένη την εκπ/ση των τέκνων τους μέσα από τα φρ/ρια. Ούτε της κυβέρνησης της καίγεται καρφί (όπως και με τις απεργίες των καθηγητών). Αρκεί να μη γίνονται στην περίοδο των εξετάσεων. Τότε ΟΛΟΙ κόπτονται.
Προσυπογράφω την τελευταία παράγραφο της elli_auth. Και πολύ θάθελα κάποτε, το κουβέντιασα και με μαθητές μου, να δω στην πράξη, κατάληψη ενός φρ/ρίου.

gerasimos είπε...

elli_auth όπως είπε και ο phlou...flis πιο πάνω, κι εγώ θα ήμουν στο πλάι τους σε μια διαδήλωση υπέρ της κατάργησης της παραπαιδείας.

mariana αυτά όχι, αλλά γονείς, καθηγητές, όλοι εμείς οι ενήλικες δε θα 'πρεπε να ξέρουμε καλύτερα;

phlou...flis περιεκτικότατο το βρήκα το σχόλιό σου και πολύ ερεθιστικό για περαιτέρω σκέψη. Έθεσες νομίζω πολλά ζητήματα, καθόλου εύκολα και τα οποία προκαλούν προβληματισμό. Το να μην τηρούνται οι πλειοψηφικές διαδικασίες δε θα μου φαινόταν καθόλου απίθανο, άλλωστε αυτό γίνεται πολλές φορές και με πανεπιστημιακές καταλήψεις. Όπως και την πολιτική υποκίνηση των καταλήψεων, δεν θα την έβρισκα καθόλου απίθανη ως ενδεχόμενο. Εσύ, ως εκπαιδευτικός (υποθέτω) φαντάζομαι ξέρεις καλύτερα. Από το σημείο που άρχισες να μιλάς για τους αμέτοχους γονείς ξεκίνησα να προβληματίζομαι πολύ. Συγκεκριμένα, αυτό που ΔΕΝ μπορώ να κατανοήσω είναι αυτή η γιγάντωση της παραπαιδείας τις τελευταίες δεκαετίες, σε βάρος του σχολείου. Όταν εγώ τελείωνα το σχολείο πριν είκοσι χρόνια τα φροντιστήρια ξεκινούσαν από το λύκειο. Σήμερα, ξεκινούν σε κάποιες περιπτώσεις από το δημοτικό! Μήπως ζούμε σε μια Ελλάδα στην οποία αν δεν πληρώνεις για κάτι δεν το σέβεσαι, ούτε το πολυπαίρνεις σοβαρά; Και αυτό ακριβώς συμβαίνει και με την δημόσια παιδεία; Μήπως δηλαδή η διάβρωση της ελληνικής κοινωνίας μέσα από το χρήμα και την επικράτηση αγοραίων νοοτροπιών έφτασε μέχρι την ίδια την παιδεία; Κάπου είχα ακούσει ότι ορισμένα παιδιά ξεκινάνε καταλήψεις προκειμένου όπως λένε να ξεκουραστούν λίγο από τα μαθήματα (τα οποία ακόμη δεν άρχισαν!), καθησυχάζοντας τους γονείς τους λέγοντας ότι ούτως ή άλλως συνεχίζουν τα μαθήματα στα φροντιστήρια. Δεν ξέρω, αλλά νομίζω ότι βρισκόμαστε ενώπιον μιας πολύ δύσκολης κατάστασης την οποία, απ' όπου κι αν την πιάσει κανείς, δύσκολα βγάζει άκρη..

Meropi είπε...

Γεράσιμε καλησπέρα.
Οι καταλήψεις, κατά τη γνώμη μου, έχουν γίνει μια γραφικότητα του Οκτώβρη. Και δυστυχώς, λόγω και της εγκατάλειψης της Παιδείας που πολύ σωστά επισημαίνεις, είναι ανεκτή από τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

Δενδρογαλή είπε...

"Κάπου είχα ακούσει ότι ορισμένα παιδιά ξεκινάνε καταλήψεις [...] καθησυχάζοντας τους γονείς τους λέγοντας ότι ούτως ή άλλως συνεχίζουν τα μαθήματα στα φροντιστήρια."

Μήπως το σχολείο αποτελεί το χαβαλέ και το φροντιστήριο το χώρο μάθησης για τα παιδιά αυτά; Στο σχολείο κάνουν την πλάκα τους ίσως, διότι δεν αισθάνονται να παίρνουν κάτι σοβαρό από 'κει...

mariana είπε...

Γεράσιμε οι καθηγητές είναι δημόσιοι υπάλληλοι και εκβιάζουν, οι γονείς ζουν κι αυτοί με την ίδια νοοτροπία. Οι ίδιοι οι γονείς διαφθείρουν τα παιδιά τους και γι αυτό δεν αλλάζει ποτέ τίποτα στην Ελλάδα. Μπορεί να ακούγεται απλοϊκό αυτό που λέω, αλλά πιστεύω ότι έτσι είναι.

gerasimos είπε...

meropi δεν έχει εγκαταλειφθεί μόνο η παιδεία αλλά όπως έλεγα στο ποστ έχουν εγκαταλειφθεί τα ίδια τα παιδιά στο έλεος της μεταπολιτευτικής ψευτοπολιτικής υποκουλτούρας που επικρατεί στην Ελλάδα με καταλήψεις και διαδηλώσεις... ρουτίνας.

δενδρογαλή φοβάμαι ότι μπορεί να μην απέχει και πολύ από την πραγματικότητα αυτό που λες... αν το σχολείο κατάντησε η 'ώρα του παιδιού' σε αντίθεση με τα φροντιστήρια ως χώρους μάθησης, έχουμε μεγάλο πρόβλημα...

mariana καθόλου απλοϊκό δεν ακούστηκε αυτό που είπες. Απλό ναι, και τα απλά πράγματα κρύβουν αλήθειες...

fevis είπε...

Σήμερα το πρωί ο γιος μου και μια φίλη του μου εξηγούσαν πολύ σοβαρά πόσο βολεύουν τα παιδιά της Γ Λυκείου οι καταλήψεις μια που έτσι μπορούν να αφιερώνουν όλο τους τον χρόνο στο διάβασμα και στα φροντιστήρια αντί να τον τρώνε στο σχολείο που έτσι κι αλλιώς δεν κάνουν και τόσο μάθημα μια που ακόμα δεν έχει βγει καν το οριστικό πρόγραμμα!!! Τι να πεις μετά...

gerasimos είπε...

fevis μάλλον όντως πέρασαν είκοσι χρόνια από τότε που εγώ πήγαινα Τρίτη Λυκείου... θυμάμαι ιδίως στην αρχή της χρονιάς δε θα θέλαμε να χάναμε ώρα μαθήματος, πόσο μάλλον να έχουμε και καταλήψεις. (Μόνο προς το πολύ τέλος της χρονιάς κάποιοι θα έκαναν απουσίες για επαναλήψεις και προετοιμασία για τις πανελλαδικές.) Το ερώτημα μου θα ήταν, ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ σε αυτά τα είκοσι χρόνια;

elli_auth είπε...

Γεράσιμε ο Διονύσης Ψωμιάδης είχε για πολλά χρόνια φροντιστήριο Αγγλικών στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, μαθήτρια του οποίου υπήρξα κι εγώ! Μου φαινόταν τότε ένας καθηγητής με εντελώς ριζοσπαστικές απόψεις( κεντροαριστερός, άθρησκος) που χαιρόμουν να τον ακούω. Ποτέ δεν μπορούσα να τον φανταστώ υποψήφιο με την Ν.Δ στο πλευρο του ανεκδιήγητου γραφικού αδερφού του.Τι άλλαξε δεν ξέρω... Αλλά αν τον συναντούσα ούτε το χέρι δεν θα του έσφιγγα, αφού οι δηλώσεις του για τον τοτε ξυλοδαρμό του Κυπριου φοιτητή στο Συντριβάνι, με έκαναν να ντρέπομαι γι'αυτόν...

Υ.Γ: ο άλλος αδερφός των αδελφών Ψωμιάδη ήταν ΚΚΕ!

MAD είπε...

Mιλούσα ξανά σήμερα με το Νίκο τον Πασσαλή που πήρε το βραβείο νέου επιστήμονα πρόσφατα και μου έλεγε ότι για 2η εβδομάδα είναι κλειστό το σχολείο του. Φαντάσου ότι το παιδί αυτό έχει επιλέξει να μην πάει φροντιστήριο (είναι τρίτη Λυκείου) και τώρα αρχίζει να το σκέφτεται...

και να πω ότι υπήρξε η οποιαδήποτε προβολή... κάπου βρωμάει η υπόθεση αυτή

gerasimos είπε...

elli_auth μάλλον όταν γεννιόντουσαν οι αδερφοί Ψωμιάδη δεν υπήρχαν ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ΛΑΟΣ. ;-)

mad θα έλεγα ότι για παιδιά σαν αυτόν άφησα να παίζει το κομμάτι που ακούγεται στο blog, το οποίο και τους αφιέρωσα...

mono-komati είπε...

Χωρις να υποστηρίζω ότι δεν υπάρχουν προβλήματα στην Ελληνική εκπαίδευση,πιστεύω ότι τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα πριν από 30 χρόνια που ημουν στο Λύκειο και σε επίπεδο βιβλίων και σε επίπεδο δομών.
Οι δικές μας διαμαρτυρίες είχαν να κάνουν με αυταρχικούς Λυκειάρχες, που απαγόρευαν διακίνηση πολιτικών εφημερίδων, και ιδεών ή εκοβαν ομιλίες των εκλεγμένων μαθητών από τις μαθητικές κοινότητες.
Και οι καθηγητές οι περισσότεροι στο πλάι των μαθητών να ενισχύουν το δημοκρατικό φρόνημα, με ατέλειωτες συζητήσεις μέσα στην τάξη και όλα αυτά σε Δυτική φτωχοσυνοικία της Θεσ/νίκης με πολλά από τα παιδιά να καταφέρνουν να εισαχθουν στο Παν.
Σημερα
1)λύπει εντονα η επιθυμία των παιδιών για γνώση αφαιρώντας τον ουσιαστικό ρολο που θα πρεπε να παίζει το σχολείο.
2)λύπει εντονα η επιθυμία των εκπαιδευτικών (πλην ελαχίστων εξαιρέσεων)να παίξουν ρόλο πραγματικό στην ζωή των μαθητών με το να γίνουν τα φωτεινά αστέρια τους (όσο φυσικά μπορούν)
3)Το φροντιστήριο ή ιδιαίτερο έχει αφαιρέσει ακόμα και το κίνητρο της μάθησης έστω για την εισαγωγή στο Παν.

Και για τους δύο το σχολείο έχει γίνει αγγαρεία

Οταν οι δύο μεγάλοι πρωταγωνιστές του σχολείου το βλέπουν έτσι, είναι πολύ ευκολο να ανθούν και τα φαινόμενα που βλέπουμε .

δεν πιστεύω ότι το πρόβλημα είναι στις δομές και υποδομές και στους μισθούς των εκπαιδευτικών που από τον Δεκεμβρη ξεκινούν απεργίες διαρκείας,(που και περισσότερα να έπαιρναν δεν θα άλλαζε η στάση τους) είναι θέμα ΑΝΥΠΑΡΚΤΗΣ διαθεσης και ενδιαφέροντος να χρησιμοποιήσουν ακόμα καιτα υπάρχοντα μέσα, τόσο των καθηγητών όσο και των παιδιών που στο κάτω κατω είναι και ο καθρέφτης της κοινωνίας των ενηλίκων.
Ουτε και ελπίζω τίποτε απο τις συνεχείς ανόητες και χωρίς λόγο αλλαγές που θα κατεβάσει η κούτρα του κάθε πολιτικάντη.

phlou...flis είπε...

Διάβασα το σχόλιο της marianaς και μπορώ αβίαστα να βγάλω το συμπέρασμα πως για την κατάντια της εκπ/σης στην Ελλάδα σήμερα ευθύνονται οι καθηγητές εκβιάζουν και οι γονείς που εκβιάζονται. Αν αυτή η άποψη δεν είναι απλοική, τότε ποια είναι; Και φαντάζομαι πως και για τα υπόλοιπα χάλια της Ελλάδας φταίνε όλοι οι υπόλοιποι δημόσιοι υπάλληλοι, που κι αυτοί με τη σειρά τους εκβιάζουν;
Αλήθεια, σε έναν εκβιασμό ή μία δόλια συναλλαγή, πόσοι, τουλάχιστον,συμμετέχουν;

ΥΓ. Συγχωρείστε μου το ύφος, νοιώθω λιγάκι εξοργισμένος!