8 Φεβ 2008

Μπορεί ένας opinion leader να κρατήσει χαμηλό προφίλ;



Εκ πρώτης όψεως ο νέος Αρχιεπίσκoπoς μοιάζει άνθρωπος χαμηλών τόνων. Και λιγότερο φιλόδοξος - πώς θα μπορούσε άλλωστε κανείς να είναι περισσότερο; - από τον προκάτοχό του. Λέγεται ότι είναι υπέρ της ανάδειξης των μορφωμένων κληρικών στην ιεραρχία της εκκλησίας. Και σε αντίθεση με τον Χριστόδουλο, ότι διατηρεί καλές σχέσεις με το Πατριαρχείο. Αυτό που θα ήθελα προσωπικά να δω θα ήταν ένας άνθρωπος που δεν θα προσπαθεί να μας πείσει ότι είναι ο «Ιερώνυμός μας». Διότι αν ο λαϊκισμός είναι αποκρουστικός όταν ασκείται από πολιτικούς, δημοσιογράφους ή άλλα δημόσια πρόσωπα, όταν χαρακτηρίζει κληρικούς είναι κάτι περισσότερο: αταίριαστος. Εύχομαι λοιπόν ο καινούργιος ηγέτης της ελληνικής εκκλησίας να αποδειχτεί αντάξιος του ρόλου του ως θρησκευτικού ηγέτη μιας σύγχρονης ευρωπαϊκής χώρας. Και λιγότερο φιλόδοξος από τον προηγούμενο ως ενός άλλου είδους ηγέτης. Αναφέρομαι βέβαια στον Αρχιεπίσκοπο ως opinion leader. Ως άνθρωπο δηλαδή που διαμορφώνει ρεύματα κοινωνικά, αφυπνίζει ή κοιμίζει συνειδήσεις, πάθη και προκαταλήψεις και επηρεάζει καθοριστικά εκατομμύρια Ελλήνων στις απόψεις τους. (Ειρήσθω εν παρόδω, δεν είδα πουθενά στις εφημερίδες οποιοδήποτε άρθρο περί του σημαντικότατου, στη σύγχρονη Ελλάδα, ρόλου του Ιερώνυμου ή του προκάτοχού του ως opinion leaders.) Ας αποδειχτεί λοιπόν ο άνθρωπος αυτός όντως χαμηλού προφίλ, σεμνός και ταπεινός. Με δυο λέξεις ό, τι δεν υπήρξαν οι υπουργοί ενός άλλου ανθρώπου χαμηλού προφίλ αλλά υπέρ του δέοντος φιλόδοξου: του πρωθυπουργού μας. Που απέδειξε με σύσσωμη την κυβέρνησή του και τα στελέχη της ότι φιλοδοξία και σεμνότητα δεν κάνουν, όπως δεν έκαναν ποτέ, καλή παρέα. Όχι ότι είναι κακό να είμαστε φιλόδοξοι. Αλλά η ποιότητα των φιλοδοξιών μας είναι, φοβάμαι, ανάλογη της ποιότητας της κοινωνίας στην οποία ζούμε και η οποία μας ανέδειξε. Και βέβαια αμείλικτα ανάλογη της ποιότητας της ίδιας προσωπικότητάς μας. Aπ' την άλλη, η σεμνότητα στην Ελλάδα είναι ένα τραίνο υψηλών ταχυτήτων. Δεν αναφέρομαι βέβαια πλέον στον Αρχιεπίσκοπο ή τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, αλλά σε όλους εμάς τους υπόλοιπους. Για τους οποίους η σεμνότητα είναι νομίζω το ταχύτερο τραίνο - μπροστά του το γαλλικό TGV μοιάζει χελώνα - προς τον Τερματικό Σταθμό "Περιθώριο".

22 σχόλια:

tractatus είπε...

Ο Χριστόδουλος είχε πει όταν βγήκε ο καραμανλής οτι "τα πράγματα αλλάζουν" ε! ναι Γεράσιμε αλλάζουν και ηδη, αν προσέξεις, θα το δείς κι εσύ ότι αυτός δεν είναι ίδιος με τον προηγούμενο...ευτυχώς!

Meropi είπε...

Αν μη τι άλλο ο Ιερώνυμος όχι μόνο δεν είχε λάβει μέρος σ' αυτές τις αλήστου μνήμης Συνάξεις για το θρήσκευμα στην ταυτότητα, αλλά τις αποδοκίμασε κιόλας.

industrialdaisies είπε...

Σκέφτομαι δύο πράγματα... Από τη μία ότι ένα από τα λίγα που πιστεύω βαθιά είναι ότι κάθε εξουσία διαφθείρει. Από την άλλη, νομίζω ότι η πορεία του προηγούμενου αρχιεπισκόπου άνοιξε την όρεξη σε πολλούς και τώρα δύσκολα θα επιτρέψουν μία εκκλησία "σεμνή και ταπεινή"... Άσχετα από το ποιος είναι ο κύριος Ιερώνυμος, η Εκκλησία είναι κι αυτή μία εξουσία με αφοσιωμένο και μεγάλο κοινό -του οποίου μεγάλη μερίδα είναι άκριτα προσηλωμένη στις διαταγές της... Κι αυτό, όσο να 'ναι, είναι πάντα μια κακή αρχή...

Φιλιά!

marianaonice είπε...

Πάντως εγώ σκεφτόμουν ότι κάποτε γυρίζει και ο τροχός! Και για τον Ιερώνυμο γύρισε! Σίγουρα είναι χαμηλών τόνων και τουλάχιστον μοιάζει για παπάς! Σε αντίθεση με τον μακαριστό που από την πρώτη στιγμή της εκλογής του μας σόκαρε με την πληθωρική του εμφάνιση που κάθε άλλο παρά παπά θύμιζε!!
Και εγώ νομίζω ότι ο Ιερώνυμος διαφέρει...Δεν έχουμε παρά να περιμένουμε...

ritsmas είπε...

Θελω να ελπίζω ότι ο νέος αρχιεπίσκοπος περαν της σεμνότητας του θα εχει τη συνεση να παραμείνει και ταπεινός, χωρίς να δεχτεί να αναμειχθεί στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Θα δούμε...

Ανώνυμος είπε...

12:23 μμ

Συμφωνώ. Η απόλυτη εξουσία διαφθείρει απόλυτα. Κι αυτοί οι κληρικοί έχουν απόλυτη εξουσία και πλήρη αδιαφάνεια. Κάποτε θα πρέπει να γίνει ο διαχωρισμός εκκλησίας και κράτους. Δυστυχώς η κοινή γνώμη επιζητά ανάμιξη της εκκλησίας σε όλα τα ζητήματα.
Να είσαι καλά Γεράσιμε.

gerasimos είπε...

tractatus ελπίζω να διαφέρει από τον προηγούμενο στα σημεία που θα ήταν καλό να διαφέρει. Και να κρατήσει αποστάσεις.

meropi αυτό το ακούω όπως το λες γιατί δεν βρισκόμουν στην Ελλάδα τότε. Πάντως δε φαίνεται και τόσο άνθρωπος του μπαλκονιού ή της εξέδρας σε σχέση με τον προκάτοχό του.

industrialdaisies ασχέτως από τις ανοιγμένες ορέξεις, αν μη τι άλλο όταν το 1998 ξεκίνησε την εκστρατεία προσέγγισης νέων πιστών ο Χριστόδουλος δεν υπήρχαν ας πούμε blogs. Οπότε ας μην ξεχνάμε ότι αν μερικοί εντός της εκκλησιαστικής εξουσίας έχουν ορέξεις, άλλο τόσο έχουμε κι εμείς.. για αντίλογο! ;-)

marianaonice αν μη τι άλλο φαίνεται λιγότερο 'χαρισματικός' με τη θετική έννοια της λέξης λιγότερο, από τον προκάτοχό του. Φαίνεται δηλαδή ότι δε θα μας πει 'σας πάω!'.

ritsmas αν δεν διαχωριστεί η κοινωνική και πολιτική δημόσια σφαίρα από τη θρησκευτική παράμετρο πάντα θα μπαίνουν στον πειρασμό να μπλέκονται στην πολιτική οι θρησκευτικοί ηγέτες. Ας πάρει την πρωτοβουλία ο πολιτικός κόσμος να πάψει να εκμεταλλεύεται τη δεδομένη θρησκοληψία μεγάλης μερίδας κόσμου προκειμένου να προωθεί συντηρητικές πολιτικές. Ή ως εύκολη δικαιολογία για τη μη ανάληψη ρηξικέλευθων πρωτοβουλιών.

mariana faithful η εξουσία διαφθείρει, ασφαλώς. Από κει και πέρα είναι ζήτημα των αντιστάσεων του καθένα στο μέτρο της προσωπικότητάς του, της παιδείας του και των συνθηκών βεβαίως. Να 'σαι κι εσύ καλά.:-)

Giasafox είπε...

Ο Ιερώνυμος ήταν τουλάχιστον η καλύτερη επιλογή από τους υπόλοιπους υποψηφίους. Από τον Σπάρτης που είχε την υποστίριξη των ακροδεξιών παραεκκλησιαστικών οργανώσεων
και από τον λαοπρόβλητο και φιλόδοξο Δημητριάδος ο οποίος έχει ήδη δική του εκπομπή στην τηλεόραση.

Συμμερίζομαι πάντως την άποψη κάποιου μπλόγκερ ότι ο Χριστόδουλας έκανε μεγάλο καλό στον τόπο: επί των ημερών του ανέβηκε το ποσοστό των άθεων.
Αν εκλεγόταν τώρα ο Άνθιμος δε θα με πείραζε καθόλου

gerasimos είπε...

Αν το δει κανείς έτσι giasafox δεν μπορεί παρά να μοιραστεί την απογοήτευση και της τηλεοπτικής 'Ελληνοφρένειας' που δεν επικράτησε ο Anthimos (for Archbishop)! :-)

Ανώνυμος είπε...

Ειλικρινα δεν μπορω να καταλαβω τι το διαφορετικο θα συνεβαινε στην καθημερινη μας ζωη αν για παραδειγμα εκλεγοταν "ηγετης"( τι λεξη!) της εκκλησιας ο παπας της Σπαρτης για παραδειγμα..Τι σχεση μπορει να εχει η εκλογη ενος παπα με τις ζωες μας? Το ερωτημα το θετω διοτι διοτι ολες αυτες τις μερες τα τηλεοπτικα δελτια αφιερωνουν τοοοσο χρονο σε αυτη τη διαδικασια, που μου ειναι εντελως ακατανοητο..

IdentityCafe είπε...

γερασιμε ωραιο ποστ

Παντως να συμφωνησω με ελλι/ωθ οτι για ποιον λογο να μας απασχολει ποιον παπα θα εκλεξουν οι αλλοι παπαδες? Προφανως διοτι επηρρεαζει κοσμο, αλλα βλεπεις ολογυρα πλεον διαφορα ανθρωπιδια με τεραστια δυναμη να τους παρακολουθουν χιλιαδες επι χιλιαδων...δεν ξερω.

Μου αρεσει και ενστερνιζομαι την αποψη του γιασαφοξ οτι ο χριστοδουλος το μεγαλυτερο καλο που εκανε ηταν να αυξησει τον αριθμο των αθεων χαχαχαχ

Επισης την εκλογη των παπαδων δεν θα μου εκανε καμια εντυπωση αν την παιζανε στο "στοιχημα" τις μερες αυτες στη θεοσεβουμενη χωρα μας των ηθικων βραχων!

mania είπε...

«Κέρδισε ο ήπιος χαρακτήρας του Ιερώνυμου. Η περιπέτεια που πέρασε πριν από δέκα χρόνια και η αδικία που υπέστη οδήγησαν στη δικαίωση. Στην Αρχιεπισκοπή», σχολίαζε κάποιος ιεράρχης μετά την εκλογή του Αρχιεπισκόπου.
Το πιστεύω κι εγώ Γεράσιμε ότι έπαιξε ρόλο το ότι τότε που ήταν αντίπαλος του Χριστόδουλου υπέστη άδικο διασυρμό για δήθεν οικονομικές ατασθαλίες.... Έχουν και οι Ιεράρχες τύψεις τελικά...

gerasimos είπε...

elli_auth αν ζούσα ακόμη στην Αγγλία όπως πριν λίγα χρόνια ή σε οποιαδήποτε σύγχρονη, εκκοσμικευμένη χώρα θα σου απαντούσα 'ναι, δίκιο έχεις, καμία'. Όμως στην Ελλάδα ο παπάς αυτός όπως τον λες (εγώ θα τον έλεγα και ηγέτη, και μάλιστα opinion leader) επηρεάζει δυστυχώς εκατομμύρια κόσμο, δημιουργεί κοινωνικά ρεύματα, διαμορφώνει απόψεις και βοηθάει κυβερνήσεις να ακολουθούν συντηρητικές πολιτικές. Δες αν θες περί αυτού τι έγραφα στη ritsmas παραπάνω για τη διαπλοκή εκκλησίας και πολιτικής στην Ελλάδα.

identitycafe δες τι έγραψα αποπάνω στην elli_auth. Άλλά και επί της ουσίας, ο Ιερώνυμος μια αφορμή μου έδωσε για να ασχοληθώ με την προβληματική της φιλοδοξίας, της σεμνότητας, και του πόσο διαφορετικά λειτουργούν στην πράξη ως ιδεολογήματα για τους αρχιεπισκόπους ή τους κυβερνητικούς αξιωματούχους εν αντιθέσει με μας τους υπόλοιπους. Ο πρωθυπουργόε έκανε σημαία του τη 'σεμνότητα' σε μια χώρα στην οποία η σεμνότητα παραμένει το πιο υποτιμημένο νόμισμα για να κάνει κανείς ο, τιδήποτε στην πραγματική ζωή. (Εφόσον δεν είναι 'ημέτερος'.) Είναι ένα μεγάλο παράδοξο αυτό, δεν είναι; Με τη σεμνότητα δεν πάει πουθενά κανείς στην Ελλάδα, εκτός αν λέγεται Καραμανλής και την κάνει προεκλογικό σύνθημα.

mania από τον Χριστόδουλο όπως λέω και στο post φαίνεται πιο χαμηλών τόνων άνθρωπος πάντως. Μέχρι στιγμής μάλιστα αποφεύγει τις δηλώσει στα ΜΜΕ.

Ανώνυμος είπε...

Leader όπως λες πήγε να τον κάνει ο βλάκας ο Σαραντάκος του MEGA, αλλά ευτυχώς δεν του βγήκε. Ο διαχωρισμός πότε θα γίνει Γεράσιμε; Εύχομαι να το πράξει αυτός ο παπούλης. Βλέπεις πληρώνονται από το κράτος κι αυτή είναι η μεγαλύτερη δυσκολία, διότι δεν θέλουν να χάσουν τα χρήματα. Θαρρείς και δεν έχουν περιουσία.

gerasimos είπε...

mariana faithful στην Ελλάδα κράτος και εκκλησία είναι δυο σιαμαία που μοιράζονται την ίδια συντηρητική, οπισθοδρομική και συμφεροντολογική καρδιά. Η δυσκολία είναι λοιπόν ότι όταν ενωμένοι κρατάνε μια χώρα εκεί ακριβώς που τη θέλουν, δεν προκύπτει για τους ίδιους κανένας απολύτως λόγος να διαχωριστούν.

takis είπε...

Φαντάζεστε κάποια Ευρωπαϊκή χώρα που τα ζητήματα της Εκκλησίας γίνονται πρώτα θέματα?

Ακόμα και εδώ καθόμαστε και συζητάμε τι βιολί θα παίξει ο καινούργιος παπάς...

Το έθιξε και η Μαριαν Φαίθφουλ(νικ και αυτό!)πριν, το πρόβλημα εχει λύση και ακούει στη φράση "Διαχωρισμός Κράτους Εκκλησίας"...
αλλά τα είπατε και πριν και συμφωνώ , πρόκειται περί θανάσιμου ερωτικού εναγκαλισμού!

Ας προσευχηθούμε και εμείς λοιπόν με ελπίδα λήξης των θανάσιμων ερώτων..

gerasimos είπε...

takis όταν η επιστημονική έρευνα σε όλους τους τομείς φαίνεται να παραμένει από στάσιμη έως ανύπαρκτη, το ίδιο και η καλλιτεχνική ή τεχνολογική δημιουργία, τι άλλο θα μπορούσε να μας απασχολεί; Αυτή η χώρα έχει από καιρό χάσει την όρέξή της για ζωή. Και για δημιουργικό κέφι σε σφαίρες-κλειδία όπως η επιστήμη, η σύγχρονη σκέψη και ο πολιτισμός. Έχω αρχίσει να ψάχνω τρόπους να ξαναφύγω. Να επιστρέψω σε μια χώρα (Αγγλία) στην οποία, με όλα τα δικά της στραβά, αισθανόμουν τουλάχιστον ότι μπορούσα να εργαστώ και και να προσφέρω, ελεύθερα, στο μέτρο των δυνατοτήτων μου. Ότι μπορούσε να με εκμεταλλευτεί αμείλικτα. Η Ελλάδα μας στερεί νομίζω αυτήν την τόσο σημαντική δυνατότητα να προσφέρουμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων του ο καθένας, ό, τι καλύτερο μπορούμε. Και είναι ό, τι χειρότερο αυτό.

NdN είπε...

Καλησπέρα και από εμενα Γεράσιμε.

Πράγματι ο Ιερώνυμος δεν είχε λάβει μέρος σ' αυτές τις αλήστου μνήμης Συνάξεις για το θρήσκευμα στις ταυτότητες και γενικά είναι χαμηλών τόνων. Ωστόσο πριν αρχίζω να πανηγυρίζω όπως έχω δει ότι κάνουν κάποιοι (και εννοώ πολιτικοί) θα περιμένω να δω το πως θα κινηθεί ο νέος αρχιεπίσκοπος.

Μάλλον ο προηγούμενος μου ήταν τόσο αντιπαθής που έχω γίνει πολύ επιφυλακτικός για οποιονδήποτε κατέχει αυτή τη θέση.

gerasimos είπε...

ndn καλησπέρα, νομίζω ότι θα είναι επιτυχημένος ως αρχιεπίσκοπος αν μας κάνει να μην ξανα-ασχοληθούμε μαζί του. Αυτό το λέω στο πλαίσιο όσων έγραψα και στο σχόλιό μου αμέσως πριν το δικό σου. Έχουμε - θα 'πρεπε να έχουμε - πολύ πιο ενδιαφέροντα πράγματα να μας απασχολούν.

tzonakos είπε...

Εγω πιστεύω οτι μπορεί να κρατήσει χαμηλό προφίλ και θα το κάνει.
Οχι αναίμακτα, αλλα θα το κάνει.

gerasimos είπε...

tzonakos ας το ελπίσουμε.

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ, όσο και αν σε κάποιους μάλιστα μόνο κάποιους δεν αρέσει ο Χριστόδουλος ήταν η φωνή μας. Όλα αυτά που εγώ ο απλός πολίτης αυτής της χώρας πίστευα και με εξέφραζαν μόνο αυτός με ειλικρίνεια είπε. Και δεν είμαι μόνο εγώ αυτός είναι η πλειοψηφία του ελληνικού έθνους. Πολλά θα μπορούσα να πω αλλά ο καθένας μας ας αναζητήσει το ποιός ήταν ο Μέγας για μένα Χριστόδουλος.Τέτοιους αρχιερείς θέλουμε με γνώμη και παρρησία. Όχι κούφιους. Αυτά να στε καλά.