10 Απρ 2009
Η θυσία της ποίησης
Τελευταία έχουμε γίνει μάρτυρες μιας ιδιότυπης παραφιλολογικής διαμάχης στη Βουλή, μεταξύ ΛΑΟΣ και ΣΥΡΙΖΑ. Οι διαφωνίες μαίνονται γύρω από τη λέξη ‘βία’ και το νόημά της στους στίχους ‘σε γνωρίζω από την όψη που με βία μετράει τη γη’ του ‘Ύμνου εις την Ελευθερίαν’. Δεν μπορώ φυσικά να ξέρω πώς και γιατί τους ήρθε να εντάξουν τον εθνικό μας ύμνο στο μικροπολιτικό τους οπλοστάσιο. Βρίσκω όμως πολύ λάθος τη χρησιμοποίηση στίχων του εθνικού μας ύμνου για την εξυπηρέτηση πρόσκαιρων επιδιώξεων και συμφερόντων πολιτικών ή κομμάτων. Ιδίως όταν όλη αυτή η βίαιη, αυθαίρετη αρπαγή και οικειοποίηση λέξεων, στίχων, νοημάτων άλλων εποχών, αφορά στην υπεράσπιση της σύγχρονης, τυφλής αστικής βίας και στη δικαιολόγησή της. Νομίζω ότι δυστυχώς αυτή η διαμάχη αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό σημάδι της παρακμής στην οποία έχει βυθιστεί το πολιτικό μας σύστημα και τα πολιτικά μας κόμματα, δια των εκπροσώπων τους. Παρακμή, στην οποία τους συντροφεύουν πιστά και οι δημοσιογράφοι-τηλεαστέρες των δελτίων ειδήσεων της ιδιωτικής τηλεόρασης, ως οι καθιερωμένοι συνοδοιπόροι τους στην ισοπέδωση. Έβλεπα χαρακτηριστικά χθες το βράδυ τους διάσημους τηλεσχολιαστές του δελτίου ειδήσεων του MEGA να χαριεντίζονται με την υπόθεση αυτή, λέγοντας αυτάρεσκα ότι καιρό είχαμε να δούμε στη Βουλή τέτοιου είδους ‘λόγιες’ συζητήσεις. Και μη διστάζοντας να αναφερθούν, μέσα στην απύθμενη ανευθυνότητα και αβυθομέτρητη σύγχυση που τους χαρακτηρίζει, σε ονόματα από το παρελθόν όπως ο Παναγιώτης Κανελλόπουλος και ο Κωνσταντίνος Τσάτσος, ‘αναπολώντας’ με την ευκαιρία αυτή τις κοινοβουλευτικές συζητήσεις μεγάλων πολιτικών του παρελθόντος όπως αυτοί οι δυο. Δε νομίζω, όμως, ότι άνθρωποι όπως ο Κανελλόπουλος ή ο Τσάτσος θα έπεφταν ποτέ τόσο χαμηλά, θα μπλέκονταν σε τέτοιου είδους καιροσκοπικές διαμάχες προσπαθώντας να ρίξουν νερό στο μύλο των κομματικών τους στοχεύσεων μέσα από την ποίηση. Παίρνοντας δηλαδή στίχους ποιητών του παρελθόντος για να αποδείξουν ότι να, καλά τα λέμε εμείς και το κόμμα μας, για να τεκμηριώσουν δηλαδή τα λεγόμενά τους. Διότι οι άνθρωποι αυτοί, με αξιόλογο και εκτενέστατο πνευματικό έργο οι ίδιοι, ως δημιουργοί δηλαδή και οι ίδιοι, σέβονταν – και δε θα μπορούσαν να κάνουν αλλιώς – το έργο άλλων δημιουργών του πνεύματος. Και δεν το (εξ)ευτέλιζαν κατ’ αυτόν τον τρόπο, όπως κάνουν αυτές τις μέρες με τον Διονύσιο Σολωμό Αλαβάνος και Καρατζαφέρης. Η σήψη όμως φαίνεται να μην αφήνει τίποτα αλώβητο στο πέρασμά της. Ούτε καν την ποίηση, την ευγενέστερη νομίζω έκφραση του ανθρωπίνου πνεύματος. Που τη βλέπουμε να θυσιάζεται κι αυτή στο βωμό της αδηφάγου ψηφοθηρίας των σημερινών εξαγριωμένων αλλά και εξαθλιωμένων πολιτικών και κομμάτων μας.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
5 σχόλια:
Πέρα από την πολιτική "διαμάχη" και χωρίς να αμφισβητώ την αξία του Σολωμού, υπάρχουν στροφές στον "Ύμνο εις την Ελευθερίαν" που εξυμνούν για παράδειγμα τους διαμελισμούς των γυναικόπαιδων και οι οποίοι,προσωπικά, μου προκάλεσαν φρίκη!
Έλλη εγώ θα έβαζα εντός εισαγωγικών τη λέξη 'πολιτική' και όχι τη διαμάχη. Άλλωστε ένας κοινός μας 'γνωστός' έλεγε με πολύ αξιόλογα επιχειρήματα, ότι η πολιτική ζωή της Ελλάδας τελείωσε κάπου στο 404 π.Χ...
έχετε δίκιο και οι δύο!
Γεράσιμε μου,
λυπάμαι που το λέω, αλλά μου φαίνεται ότι σ' αυτή τη "λόγια" διαμάχη δίκιο είχε ο Καρατζαφέρης. Και λυπάμαι που ο Αλαβάνος (που τον συμπαθούσα και μπορώ να πω ότι τον συμπαθώ ακόμα) για να δικαιολογήσει μια διολίσθηση προς τον αριστερισμό που παρατηρώ τελευταία, επιστράτευσε ακόμα και το Σολωμό. Λανθασμένα μάλιστα.
Μερόπη προσωπικά δε με απασχολεί ποιος έπεσε πιο κοντά. Πήραν ένα ποίημα που γράφτηκε πριν σχεδόν διακόσια χρόνια και εν πλήρει αγνοία των κοινωνικών και ιστορικών συνθηκών σύνθεσής του, χωρίς βαθιά γνώση της προσωπικότητας και των έργων του δημιουργού του, άρχισαν, με τον πρώην πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να σέρνει το χορό, να αρλουμπολογούν γύρω απ' αυτό. Πρωτίστως λοιπόν με θλίβει η κατάντια τους. Γιατί καθρεφτίζει και τη δική μας, των πολιτών που τους ψηφίζουμε και τους εκλέγουμε. Aλλά και η εξωφρενική υποτίμηση της νοημοσύνης μας εκ μέρους τους.
Δημοσίευση σχολίου