5 Αυγ 2009
Mια ιστορία χωρίς τέλος
Η ιστορία αυτή θα μπορούσε να ξεκινά από τους σταυροφόρους έξω από κινηματογράφους που προέβαλαν τον ‘Τελευταίο Πειρασμό’ του Μάρτιν Σκορσέζε πριν μια εικοσαετία. Και να συνεχίζεται με τις μαζικές συγκεντρώσεις πιστών, ενορχηστρωμένων από το μακαρίτη Χριστόδουλο, εναντίον της μη αναγραφής του θρησκεύματος στις ταυτότητες πριν λίγα χρόνια. Αλλά και με τις πρόσφατες αντιδράσεις εναντίον φιλμ του Κώστα Γαβρά που παρουσιάζει παλαιοχριστιανούς να καταστρέφουν τον Παρθενώνα. Για ποια ιστορία πρόκειται; Μα για τη νεομεσαιωνική ορθόδοξη εκκλησία μας και την ιστορία της ακούραστης, αγόγγυστης οπισθοδρόμησης που (κατα)γράφεται καθημερινά δια των εκπροσώπων της. Από την Ιερά Σύνοδο μέχρι τον παραμικρό συνοικιακό ιερέα που δεν παύει να προειδοποιεί τους ευπειθείς πιστούς για τους κινδύνους και τις παγίδες που κρύβει η σύγχρονη πραγματικότητα, σαν ένας ερασιτέχνης αλλά σεβασμιότατος κοινωνιολόγος της γειτονιάς. Αυτός κηρύσσει και αυτοί βεβαίως ακούνε, γιατί η πρώτη αυτή ύλη του νεοελληνικού φαντασιακού που λέγεται παπαδοκρατία παραμένει άθικτη, αλώβητη από το πέρασμα των χρόνων, των δεκαετιών, των αιώνων. Και αντιστέκεται σθεναρά σε οτιδήποτε απειλεί τη διατήρηση του στάτους κβο, ενός στάτους κβο που περιλαμβάνει τα μπαξίσια που εισπράττουν οι ιερείς των γειτονιών για γάμους, βαφτίσια, αγιασμούς, ψευτοκοινωνιολογικά κηρύγματα από μεγαφώνων σε γιορτές, πληρωμές των ιερέων με χρήματα των φορολογούμενων πολιτών σαν να πρόκειται για δημοσίους υπαλλήλους - ή μήπως όντως πρόκειται όχι μόνο για δημοσίους υπαλλήλους αλλά για δημόσιους λειτουργούς ενός θεοκρατικού κράτους; - και άλλα πολλά, τόσο μα τόσο χαρακτηριστικά. Η ίδια ορθόδοξη εκκλησία που καταράστηκε έναν Καζαντζάκη ζητώντας την απαγόρευση των βιβλίων του και οδήγησε έναν Συκουτρή στην αυτοκτονία, αντιδρά σήμερα σε ένα φιλμάκι ενός Έλληνα σκηνοθέτη που της την έσκασε από τη Γαλλία όπου επέλεξε να ζήσει και να δημιουργήσει, βγαίνοντας εκτός της εμβέλειας του θρησκόληπτου νεοελληνικού φαντασιακού, παρουσιάζοντας κάποιες ιστορικές αλήθειες που την ενόχλησαν. Αλήθεια, εμάς μας ρώτησε ποτέ κανείς αν ενοχλούμαστε από αυτή την αναχρονιστική, σκοταδιστική δύναμη που εξακολουθεί να απλώνει ακούραστα τα πλοκάμια της σε κάθε πτυχή της ζωής μας;
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
8 σχόλια:
Γεράσιμε μου,
αυτή την ιστορία την παρακολούθησα με μεγάλη θλίψη. Θλίψη γιατί κατάλαβα ότι σήμερα εν έτει 2009 το Ιερατείο μπορεί άνετα να εισβάλλει και να επηρεάζει κρατικούς φορείς, όπως είναι ο Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης. Παρακολούθησα δε ακόμα με θλίψη μου ηλεκτρονικά μέσα, όπως το antinews που το νόμιζα προοδευτικό μέσο (αποδείχτηκε το αντίθετο) να ειρωνεύεται και να λοιδωρεί το Γαβρά για το φιλμάκι του και να μάχεται υπέρ των θέσεων του Ιερατείου (βλέπε εδώ ).
Χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους επιβάλλεται εδώ και τώρα.
Όπως επιβάλλεται Μερόπη και ένας Διευθυντής του Μουσείου της Ακρόπολης να υψώνει το ανάστημά του απέναντι στην Ιερά Σύνοδο και να αποδεικνύεται λιγότερο χέστης απ' ό, τι ο συγκεκριμένος, που έφτασε να βάλει στο στόμα του Γαβρά κουβέντες που δεν είπε προκειμένου να 'κατευνάσει' τους της Ιεράς Συνόδου.
Θα προτιμούσα να είχα δει το φιλμ για να εκφράσω τη γνώμη μου. Γενικότερα λοιπόν πιστεύω πως δεν θα σταματήσει αυτού του είδους ο αποπροσανατολισμός των ανθρώπων από τα πραγματικά προβλήματα γιατί όλο αυτό το παπαδαριό θα συνεχίσει να καλλιεργεί υποσυνείδητα τις ίδιες ρατσιστικές αντιλήψεις και τον ίδιο φανατισμό στους πιστούς μέσα από το δήθεν κλίμα αλληλεγγύης… υπό την ανοχή της πολιτείας πάντα.
Ιδού το φιλμάκι όπως το βρήκα στο YouTube.
Υπάρχει άνθρωπος (νοήμων εννοώ) που να αμφιβάλει οτι το δικιο είναι με το μέρος του Γαβρά;
Eυχαριστούμε για την σύνδεση…
Από ότι φαίνεται είναι πολλά τα θέματα που προκύπτουν. Στο βίντεο δεν διέκρινα κάτι που δεν ξέρουμε ήδη σχετικά με τα πάθη του μνημείου, διέκρινα όμως ένα μειονέκτημα, κατά την ταπεινή μου γνώμη, το ότι λόγω του σύντομου χρόνου περιορίζεται αναγκαστικά στην παρουσίαση μιας "στείρας συμβαντολογίας" όπως λένε οι ιστορικοί χωρίς δηλαδή εξηγήσεις, αιτίες και αφορμές. Εκεί ίσως υπάρχει μια πρόκληση ή ένα κενό το οποίο εκμεταλλεύτηκε η εκκλησία αν και δεν ξέρω η επίσημη τι γνώμη έχει. Διαβάζοντας και την επιστολή του κ. Γαβρά θεωρώ ότι τα επίμαχα πλάνα αποτελούν συμβολισμούς, διότι κανείς δεν μπορεί να ξέρει το μέγεθος των καταστροφών στην Παλαιοχριστιανική εποχή αν δεν υπάρχουν σαφείς ιστορικές πηγές. Η Ιστορία όμως δεν είναι απλά η γνώση για το παρελθόν του ανθρώπου αλλά η όσο το δυνατό αληθινότερη γνώση. Μόνο οι ιστορικοί θα μπορούσαν να δώσουν απαντήσεις αν αυτό ήταν το πρόβλημα. Τώρα αν θα έπρεπε να παρακάμψουμε ένα κομμάτι του παρελθόντος από ότι νομίζω ότι υπονοεί ο κ. Χρυσόστομος αυτό μάλλον είναι μια κουτοπόνηρη αντιμετώπιση της πραγματικότητας την οποία προστατεύει με πάθος. Επίσης, το μη θεωρεί λογοκρισία το κόψιμο των πλάνων του φιλμ γιατί έκρινε ότι "δεν ήταν η ουσία" ένας διευθυντής μουσείου, είτε αυτό το φιλμ ονομάζεται έργο τέχνης είτε κακόγουστο σποτάκι όπως διάβασα κάπου, είναι ντροπή και μόνο που βγαίνει δημόσια να το υποστηρίξει. Τι να πρωτογράψω… Να μη σας κουράζω άλλο. Κρατώ δυο λόγια, αν άκουσα καλά …"a spoiler worse than both"… Καλό ξημέρωμα.
Προκόπη πιστεύω πως όχι, αλλά απ' την άλλη πόσοι νοήμονες υπάρχουν στην Ελλάδα;
Μάξιμους κι εμένα μου φάνηκε συμβαντολογικό όπως είπες το σποτάκι αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με τις δύσοσμες ιστορικές αλήθειες που αποσιωπά η εκκλησία.
Γεράσιμε μου ο ίδιος ο Γαβράς ανέβασε στο you tube το αυθεντικό φιλμάκι για τον Παρθενώνα. Βλέπε εδώ
Δημοσίευση σχολίου